Het vervoeren van raffinaderijkolommen van 50 meter lang, een diameter van 7 meter en een gewicht van zo’n 300 ton over water? Of windmolenvleugels van 65 meter lang over de weg van A naar B brengen? Bij de Koninklijke Van der Wees Groep draaien ze hun hand er niet voor om.

Auteur: Yvonne Vogel

Begonnen in 1907, met een regelmatige beurtvaartdienst van Den Haag via Delft en Rotterdam naar Dordrecht, werden de activiteiten al snel uitgebreid met bijzonder transport van zware en omvangrijke lading over weg en water. Tot op de dag van vandaag een specialiteit van het huis.
Dat ‘huis’ is dus ook Koninklijk. ,,Of dat predicaat voor extra druk zorgt? Nee, juist niet. Voor veel opdrachtgevers is het juist een geruststelling. Het predicaat wordt niet zomaar verstrekt. Het bedrijf moet minimaal honderd jaar bestaan, betrouwbaar en vooraanstaand zijn en van onbesproken gedrag’’, legt sales manager Mark van den Berg uit.
Van der Wees Groep voldeed aan alle eisen, en draagt met trots dus al 12 jaar de titel ‘Koninklijk’ voor de naam.
De organisatie werkt internationaal en heeft zo’n zestig medewerkers in dienst. ,,De pijlers onder het bedrijf zijn watertransport, wegtransport en logistiek. De eerste neemt de meest prominente plek in. Met onze uitgebreide vloot pontons, sleep- en duwboten kunnen wij iedere lading aan. Onze engineers gaan geen enkele uitdaging uit de weg. Onze aanpak draait om maatwerk.’’
Te denken valt aan reguliere sleepdiensten voor de baggerij of offshore, het lanceren van bruggen, tewaterlatingen van casco’s en dedicated jachttransporten vanaf de werf naar de uiteindelijke bestemming. Koninklijke Van der Wees Groep is bekend met de vaarwegen en kan elk transport uitvoeren, calculeren en engineeren, voor binnenwateren en overzee.
,,Wanneer je beschikt over de juiste materialen en vakmensen is het eigenlijk hele conventionele materie’’, stelt Mark van den Berg. ,,Werkmethodes zijn al decennialang hetzelfde. We innoveren wel, maar dat zit hem met name in de aanschaf van nieuw materieel. In april wordt de oplevering verwacht van de Pieter van der Wees, onze nieuwe duwboot. De naam is een eerbetoon aan de man die als derde generatie tientallen jaren met veel bezieling aan het roer van de organisatie stond. Inmiddels is hij 82 jaar en niet meer actief binnen het bedrijf.’’

Windmolens
Maar wel een trotse toeschouwer, die ziet dat de Koninklijke Van der Wees Groep ook over de weg geen uitdaging laat schieten. ,,Omdat het vervoeren van windmolenvleugels dankzij de toenemende vraag naar duurzame energiebronnen alleen maar toeneemt, hebben wij onlangs geïnvesteerd in drie nieuwe trailers. Hydraulisch gestuurd, met alle gemakken van dien. Ze zijn nu een jaar in gebruik.’’
,,We zien echter een ontwikkeling naar nog grotere windmolenvleugels, die richting de 100 meter gaan. Dat kan lastig worden, want wegen zijn daar niet op berekend. Het is natuurlijk geen rechte lijn. Dat zijn voor de toekomst wel flinke uitdagingen.’’
Voorlopig hoeft de Koninklijke Van der Wees Groep geen ‘nee’ te verkopen. Een grote pré is de lengte van de kade, die bovendien in eigen beheer is. ,,Onze kade is 550 meter lang en uitermate geschikt voor veel ad hoc werk. Voor snelle oplossingen is onze locatie aan de ’s-Gravendeelsedijk in Dordrecht een interessante en voordelige keuze’’, meent Van den Berg. ,,Bovendien bieden wij vele op- en overslagmogelijkheden. Ons afgesloten buitenopslagterrein bestaat uit 90.000 vierkante meter en daar komt nog 9000 vierkante meter aan loodsruimte bij. Tel daar de directe verbinding naar de A16-E19, een spooraansluiting voor de deur en de kade direct aan de Oude Maas bij op, en ik durf wel te zeggen dat wij beschikken over een toplocatie.’’
Een locatie bovendien waar ontzorging voor de klant met stip op nummer één staat. ,,Die profiteert optimaal van de synergie tussen water, weg en logistiek.’’