Systeem integrator Alewijnse heeft de elektrische installatie op twee innovatieve MAD 3500 in de Marine Aggregate Dredger-klasse met succes opgeleverd aan Damen Shipyards Group. De recente overdracht van het tweede schip markeert de voltooiing van een drie jaar durend project in Roemenië.

Bron: Netherlands Maritime Technology

De twee schepen zijn gebouwd voor respectievelijk CEMEX UK en Hanson UK. Ze varen momenteel langs de zuidkust van Engeland, waar zij in het Kanaal zand en aggregaten baggeren voor de Britse bouwsector. De twee identieke schepen vormen een nieuwe generatie efficiënte, productieve en duurzame baggerschepen voor de winning van zand en grind op de zeebodem.

Alewijnse scope
Het project had een omvangrijke omvang voor Alewijnse, waaronder de engineering, levering en inbedrijfstelling van het complete elektrische pakket, waaronder de elektrische panelen, schakelborden, kabels, het alarm en monitoring systeem (AMS) en power management systemen. Daarnaast was Alewijnse verantwoordelijk voor het ijzerwerk en algemene installatiewerkzaamheden, en de installatie van de elektrische systemen voor de aandrijving van de baggerapparatuur en vessel management systemen.

Complexe schepen
De bouw vond plaats bij Damen Shipyards Galati, Roemenië. “We zijn blij met de eindresultaten,” concludeert Alewijnse project manager Ionut Melescanu. “De projecten waren uitdagend, niet in het minst door alle beperkingen die de coronapandemie met zich meebracht. Ook zijn we intensief bezig geweest met de engineering, die door de complexiteit van de schepen een grote ontwikkeling doormaakte in de loop van het project. Bij de bouw van het tweede schip was dit een voordeel en konden we deze kennis en ervaring goed inzetten.

De MAD’s 3500 zijn de meeste complexe schepen waar we tot nu toe bij Damen Galati aan hebben gewerkt. We zijn erg trots op wat we samen hebben bereikt. Alewijnse heeft opnieuw laten zien dat we de meest complexe en nieuwe schepen, onder zeer uitdagende omstandigheden, met succes kunnen opleveren.”

Goede samenwerking
Opdrachtgever Damen koos voor Alewijnse vanwege de goede samenwerking bij de bouw van eerdere schepen en haar specialistische vaardigheden en permanente vestiging van Alewijnse op de scheepswerven van Damen in Galati en Mangalia.

Valentin Petrea, manager operations bij Alewijnse: “Omdat het een nieuw design is, ben ik blij dat we van het begin betrokken zijn geweest bij het project, zodat we dit uitdagende concept gezamenlijk tot een succes kunnen maken. We zetten graag opnieuw onze kennis en ervaring in om de klant tevreden te stellen. Op die manier hopen wij meerwaarde te leveren, zodat Damen in de toekomst nog meer van dit type schepen in opdracht krijgt.”

Ervaring met elektrische systemen voor baggerschepen
Alewijnse speelt een belangrijke rol bij de automatisering en elektrische installatie bij de nieuwbouw, ombouw en renovatie van allerlei soorten baggerschepen. Recent opgeleverde schepen zijn zeven trailing suction hopper dregders (TSHD’s) uit de vloot van DEME, waar Alewijnse haar innovatieve virtualisatie en visualisatie platform (AlViVi) met succes heeft geïnstalleerd. Een ander recent project is het nieuwste diamantmijnbouwschip AMV3 uit de vloot van De Beers Marine Namibia (Pty) Ltd., waar Alewijnse de volledige elektrische installatie heeft opgeleverd.

Lopende projecten zijn onder andere de elektrische refit van TSHD Swalinge uit de vloot van Den Herder Seaworks en de elektrische installatie en automatiseringswerkzaamheden aan boord van een tweede TSHD bij Thecla Bodewes Shipyards.