Anti-Submarine Warfare frigates

Damen Naval heeft RENK gecontracteerd voor het leveren van de tandwielkasten voor de voortstuwing van de nieuwe Anti-Submarine Warfare (ASW) fregatten. De Nederlandse scheepswerf bouwt vier nieuwe fregatten, twee voor de Koninklijke Marine en twee voor de Belgische marine. Het contract omvat acht tandwielkasten die onderdeel zijn van het CODLAD (COmbined Diesel-eLectric And Diesel) propulsion systeem. Ook is er een speciale Nederlandse connectie omdat RENKs dochteronderneming Schelde Gears B.V. ondersteuning zal bieden in ontwerp- en service-activiteiten.

Damen Naval en RENK hebben een voortstuwingssysteem ontwikkeld dat voldoet aan de eisen van een Anti-Submarine Warfare-fregat, waarbij de nadruk ligt op stille voortstuwing en een hoge weerstand bij externe invloeden.

“We werken al heel lang samen met RENK, en we zijn verheugd dat ze ook bij dit project aan boord komen”, zegt Projectdirecteur Joop Noordijk van Damen Naval. “De ASW-fregatten zullen ongeëvenaard zijn in zowel ontwerp als capaciteiten, en we kunnen niet wachten om ze de komende jaren vorm te zien krijgen. We zijn gestaag op zoek naar onze leveranciers en partners voor dit project. Het is mooi dat er met dit contract ook een connectie dicht bij huis is door de samenwerking met Schelde Gears.”

Damen Naval maakt al gebruik van RENKs op maat gemaakte voortstuwingsoplossingen voor de Duitse F126 multifunctionele gevechtsfregatten voor de Duitse marine en de wereldwijd succesvolle Sigma-klasse fregatten. Met dit contract kunnen ook de ASW-fregatten worden toegevoegd aan deze lijst.

“Dit aandrijfsysteem is een mijlpaal in het maritieme segment en deze order past naadloos in de nauwe samenwerking tussen onze twee bedrijven”, aldus Nils Oesterlen, Hoofd Marine bij RENK. “Beproefde componenten van voortstuwingssystemen zoals voor de Duitse F125 en F126 fregatten, de Italiaanse FREMM of de Koreaanse FFX-III klasse maken de tandwielkasten tot het robuuste, gemakkelijk te onderhouden en betrouwbare middelpunt van het voortstuwingssysteem.”

Daarnaast zal RENK de Nederlandse maritieme industrie ondersteunen met haar Nederlandse dochteronderneming Schelde Gears B.V., die net als Damen Naval is gevestigd in Vlissingen. De eerste tandwielkasten zullen al in oktober 2025 arriveren voor installatie. De eerste van de ASW-fregatten zal in 2028 door Damen Naval worden opgeleverd.

Damen Shipyards Group – Oceans of Possibilities
Damen Shipyards Group is al ruim vijfennegentig jaar actief en biedt wereldwijd maritieme oplossingen via het ontwerp en de bouw, conversie en reparatie van schepen en scheepsonderdelen. Door de integratie van componenten en deelsystemen bouwen we innovatieve platformen van topkwaliteit, waarmee we voor onze klanten maximale toegevoegde waarde realiseren.

Onze kernwaarden zijn fellowship, craftsmanship, entrepreneurship en stewardship. Ons doel is om ‘s werelds meest duurzame scheepsbouwer te zijn, mede dankzij digitalisering, standaardisatie en seriebouw van onze innovatieve vaartuigen en door de inzet van circulaire materialen.

Damen exploiteert 35 scheepswerven en 20 andere bedrijven in 20 landen, ondersteund door een wereldwijd verkoop- en servicenetwerk. Damen Shipyards Group biedt directe werkgelegenheid aan meer dan 12.500 medewerkers en zorgt eveneens voor een positieve impact op de lokale omgeving en maatschappij.

Damen Naval – Securing Our Seas
Damen Naval is de specialistische marinescheepsbouwdivisie van de Damen Shipyards Group. Met wortels die bijna 150 jaar teruggaan – naar de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen – is Damen Naval de enige OEM (Original Equipment Manufacturer) voor marinebouw in Nederland. Met meer dan 400 geleverde schepen aan klanten over de hele wereld zijn wij een vertrouwde partner op de internationale markt, bekend om onze rol als full-service provider, of integrator, gedurende de gehele levenscyclus van onze producten.

Op dit moment leidt Damen Naval een reeks marineprojecten voor NAVO/EU-partners: het F126 fregattenprogramma voor de Duitse marine, het Combat Support Ship voor de Koninklijke Marine en nu ook de Anti Submarine Warfare-fregatten voor de Koninklijke Marine en de Belgische marine.

Terwijl we trots zijn op ons erfgoed, kijken we vooruit naar de toekomst.