Het kabinet maakt volgend jaar zo’n 4 miljard euro vrij voor het onderhoud aan infrastructuur. Het meeste geld, bijna de helft, gaat naar de spoorwegen. Voor onderhoud en vernieuwing van vaarwegen wordt volgend jaar 592 miljoen euro op tafel gelegd. Ook wordt ingezet op veiliger containervervoer op zee.
Ellen Lengkeek

De ondernemersvereniging evofenedex noemt de extra aandacht in de begroting 2023 voor veilige containerroutes op zee belangrijk. Aanleiding daarvoor is het ongeluk met de MSC Zoe, waarbij honderden containers in de Waddenzee verdwenen. De scheepsvaarroutes moeten hier extra onder de loep worden genomen vindt minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Naar aanleiding van het ongeluk concludeerde ook de Onderzoeksraad al dat de vaarroute langs de Wadden onveilig is.

De MSC Zoe (in 2015 het grootste containerschip ter wereld) verloor in nacht van 1 op 2 januari 2019 tijdens een zware storm 342 volgeladen containers in het zuidoostelijke deel van de Noordzee (de Duitse Bocht). Bij Ameland verdwenen 297 containers in zee, in Duitse territoriale wateren ten noorden van Rottumeroog en Borkum verdwenen nog eens 45 volle containers.
Drie jaar na de ramp met de MSC Zoe werd er 90 duizend kilo afval uit de Waddenzee gehaald, zo meldden initiatiefnemers van de actie CleanUpXL begin dit jaar.
Inclinometer
,,In 2023 wordt verder gewerkt aan een gezamenlijk voorstel van Duitsland, Denemarken en Nederland voor het aanpassen van scheepvaartroutes’’, aldus evofenedex in en reactie op de begroting van volgend jaar. ,,Hierbij worden speciaal voor containerschepen adviezen ontwikkeld voor het gebruik van deze routes bij slecht weer. Daarnaast werkt het ministerie aan de verplichting van een inclinometer voor containerschepen. Deze apparatuur meet en registreert nauwkeurig de slingerhoek van containerschepen.’’
,,Volgens ons is het belangrijk het verlies van containers op zee zoveel mogelijk tegen te gaan, gezien de grote ecologische en economische schade die dit veroorzaakt. Hierbij speelt naast de ontwikkeling van scheepvaartroutes en de inclinometer ook handhaving vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een belangrijke rol.’’

Lees het vervolg hier.