Foto: Transafe

Transafe BV in Hendrik-Ido-Ambacht ontwikkelde samen met Marasoft uit Urk het Transafe Planned Maintenance-software vlootmanagementsysteem (TPMS), dat inmiddels op ruim zevenhonderd schepen is geïmplementeerd.

Wout Pluijmert

Cristaan Heuvelman, managing director bij Transafe BV: ,,Naar aanleiding van wensen van gebruikers ontwikkelt ons team de software steeds verder met modules en functionaliteiten. Scheepseigenaren, operators, oliemaatschappijen en wet- en regelgeving stellen telkens nieuwe eisen en wensen. Er wordt dagelijks doorontwikkeld, waardoor er met grote regelmaat updates beschikbaar komen.’’
Het TPMS-vlootmanagementsysteem is volgens Heuvelman onmisbaar aan boord. ,,Wij zijn er een jaar of tien geleden op drie schepen mee begonnen. Nu draaien zevenhonderd schepen op dit systeem, dat uit meerdere modules bestaat.’
Heuvelman noemt: Onderhoud (inclusief technische informatie), Inventaris, Bestellen, Certificaten, Veiligheid, FLGO (brandstofverbruik en dergelijke), QHSE en Bemanning. ,,Hiermee kunnen wij de vloot monitoren en beheren. Vanaf de wal kijken we mee hoe men aan boord werkt. Juist in dit coronatijdperk is dit van grote waarde. Wordt er volgens wet- en regelgeving gehandeld, worden de juiste procedures toegepast, is er sprake van goed onderhoud en zijn certificaten geldig?’’

App-versie
Een logische vervolgstap is de app-versie, die toegang geeft tot de database. Transafe maakt er samen met de klant een volwaardig managementsysteem van. Scheepseigenaren en/of beheerders kunnen vanuit kantoor of thuis vanaf de bank via de mobiele telefoon of tablet alles checken. ,,Wij gaan steeds meer naar paperless. Nu kan bijna alles digitaal. Men loopt met een tablet de controleronde aan boord en alle meldingen en aanpassingen worden direct verwerkt in het systeem.’’
Transafe levert dus software waarmee de gebruiker een duidelijk overzicht heeft van onder andere het geplande onderhoud en de historie daarvan. De software synchroniseert met de Transafe-server zodat er altijd een back-up beschikbaar is.
Als eerste werd de module Onderhoud doorontwikkeld. ,,Misschien wel het hart van TPMS. Daarmee krijg je preventief vlootbeheer. Via de bibliotheekfunctie wordt een onderhoudsstructuur aan een complete vloot gekoppeld. Ook eenmalige onderhoudstaken en reparaties kunnen worden geregistreerd.’’
Als voorbeeld noemt hij een nachtelijke vervanging van een brandstofpomp. ,,Wanneer dat uitgevoerd is, verwerkt het systeem dit bij de historie van de desbetreffende motor. Reparatieverzoeken voor een werfbezoek op langere termijn worden op een werflijst vastgelegd. Het is aan de reder of eigenaar, na raadplegen van de ‘werflijstfunctie’, wat er aan het schip moet gebeuren. Er is nu ook de module Inventaris, waarin de volledige voorraad aan boord wordt vastgelegd. In de bestelmodule ziet het systeem dat na gebruik van bepaalde artikelen direct een bestelling moet plaatsvinden.

Certificaten
Dan is er de overzichtelijke module Certificaten waarin de geldigheid van certificaten bijgehouden wordt. In de veiligheidsmodule zit een volledig uitgewerkt trainingsschema. Van belang is ook de module FGLO voor het registreren van het gasolieverbruik. De module Crewing legt alle bemanningszaken vast. Dit gebeurt uiteraard AVG-proof. Deze module maakt inzichtelijk wanneer bijvoorbeeld certificaten van medewerkers verlopen. ,,De laatste en nieuwste ontwikkeling is onze QHSE-module met de safety-managementprocedures.’’ Formulieren worden digitaal ingevuld.
Transafe is nog lang niet klaar met TPMS. ,,Wij zijn geen eigenaar, maar dealer. We hebben een heel goede samenwerking met de leverancier Marasoft. Zij leveren de software ook voor een paar duizend zeeschepen. We hebben dagelijks overleg en omdat we mede richting kunnen geven aan de ontwikkelingen van de software is onze samenwerking uniek. Er zijn nog volop plannen. Er zit een DNV-GL klasse goedkeuring op het systeem. Dat is zeer waardevol en zegt naar mijn mening genoeg over de betrouwbaarheid.’’
Heuvelman besluit: ,,Werken met TPMS is een volstrekt andere wijze van vlootbeheer. Wij beschikken over een groot supportteam. Indien nodig komen wij aan boord om te helpen. Het is heel overzichtelijk, er valt absoluut niets meer tussen wal en schip. Een meerwaarde van Transafe is dat wij de klant helpen de modules zo volledig mogelijk in te richten.’’

Unibarge:
‘Transafe neemt
onze wensen serieus’

UniBarge behoort tot de gebruikers van het Transafe Planned Maintenance-software vlootmanagementsysteem (TPMS). UniBarge wil bij het vervoer en bunkeren van minerale producten de schakel zijn, die tussen haar partners – ondernemers in de tankvaart, oliemajors en independents in de oliemarkt – de samenwerking in de keten optimaal laat verlopen. Door voorop te gaan op het gebied van logistieke oplossingen, kwaliteit en veiligheid wil UniBarge een belangrijke sustainable bijdrage leveren aan de doelstellingen van haar partners en zo een leidende rol spelen in de verbetering van haar positie in en het duurzaamheidsimago van de tankvaart.
Henk Bunt, Quality & Innovations Manager bij UniBarge, is ervan overtuigd dat met de TPMS-app aan boord en aan de wal sneller en efficiënter gewerkt kan worden. ,,Wij hebben ongeveer 65 schepen in de vaart en zijn groeiende. Dan is het belangrijk dat je met een betrouwbaar systeem werkt. Ik denk onder andere aan de verdere digitalisering van het werkproces, bijvoorbeeld het digitaal ondertekenen van checklists. Wij kunnen ook de complete maintenance- en draaiurenverantwoording online vastleggen en dat scheelt veel administratieve handelingen. Omdat wij via het web live werken, is alles actueel inzichtelijk.’’
UniBarge werkt met de modules Onderhoud, Inventaris, Certificaten, Veiligheid, Crewing, QHSE en FLGO voor het gasolieverbruik. ,,Persoonlijk werk ik graag met Transafe omdat de lijnen kort zijn en onze wensen serieus worden genomen.’’

Sendo Shipping:
‘Wij sluiten niet uit dat wij in de toekomst meerdere modules gaan gebruiken’

Sendo Shipping is een enthousiaste gebruiker van TPMS. Dominic van der Meer is directeur bij het innovatieve, dynamische familiebedrijf dat meerdere binnenvaartschepen ontwikkelt en exploiteert. Toppers van de vloot zijn de Sendo Liners, koplopers op het gebied van emissiearm varen.
,,De automatisering gaat steeds verder. Waar wij tot nu nog met een klappertje en een lijstje over het schip liepen en alle aantekeningen in het systeem inboekten, gaan wij dat nu zeker uittesten met een tablet. Als dit bevalt overwegen wij zeker deze stap te maken om het werk voor onze mensen te vergemakkelijken en de data in Marad beter te krijgen. Wij gebruikten eerder Marad, een fleet managementsysteem, maar nu loopt dat allemaal via Transafe. Voordeel is dat alle informatie direct centraal in hun systeem wordt verwerkt.’’
In samenwerking met Transafe gebruikt Sendo Shipping de voor hen noodzakelijke modules binnen TPMS. Van der Meer: ,,Wij gebruiken met name de onderhoudsmodule. Dat is voor onze vijf schepen het belangrijkst. Het valt of staat natuurlijk wel met het bijhouden door onze medewerkers. Daarover hebben wij de mensen aan boord goed geïnstrueerd. Belangrijk is dat wij de geschiedenis van het onderhoud direct kunnen monitoren. Ook onze verzekeraar hecht veel waarde aan het gebruik van dit modulesysteem. Daarnaast gebruiken wij de module Certificaten, voor de trainingen van onze medewerkers. Op termijn gaan wij het gebruik van het aantal modules zeker uitbreiden.’’