Het Havenbedrijf Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en ruim veertig partners (waaronder Future Proof Shipping) ‘introduceren’ een ambitieus project voor emissievrije binnenvaart en kustvaart op waterstof: Condor H2. De ambitie is om in 2030 vijftig emissievrije schepen te laten varen, waarmee een CO2-reductie van 100 duizend ton per jaar gerealiseerd kan worden.

Condor H2 zal waterstofopslag en brandstofcellen met een batterijpakket leveren op basis van pay-per-use, zodat schepen emissievrij gemaakt kunnen worden met beperkte investeringen vooraf voor scheepseigenaren. De waterstof wordt geleverd in ‘tanktainers’ die makkelijk aan boord gebracht en snel gewisseld kunnen worden, waarmee ook langere vaarten goed mogelijk blijven.

Om dit te realiseren brengt het project zes havens en meer dan veertig partners samen, verspreid over de hele waardeketen van waterstofleveranciers en distributeurs tot technologieleveranciers en scheepseigenaren. Het doel is om in 2025 de eerste schepen met het Condor H2-systeem op de route te laten varen.

,,De tijd is gekomen om actie te ondernemen richting grootschalige implementatie’’, zegt Nico van Dooren, director new business van het Havenbedrijf Rotterdam. ,,Door een modulaire, schaalbare en betaalbare oplossing aan te bieden, maakt Condor H2 het technisch en economisch haalbaar om over te stappen op emissievrije scheepvaart op de belangrijkste routes in Noordwest-Europa.’’

Condor H2 maakt deel uit van het RH2INE-netwerk, een samenwerking tussen havens, regionale overheden en marktpartijen langs de Rijn, van België en Nederland tot aan Zwitserland.