Paul Maas en zijn vrouw Ella tijdens het afscheid van Machinefabriek De Waal. Foto: Frans Jan Fortunati

Twee gloednieuwe luxe servicebussen, succesvolle Havendagen Werkendam en het afscheid van Paul Maas na een dienstverband van maar liefst 39,5 jaar: Machinefabriek De Waal kan terugkijken op mooie zomermaanden.

Paul Maas, bedrijfsleider, constructeur, projectbegeleider én ‘technisch rekenwonder’, kijkt terug op fijne jaren bij De Waal. Ondanks het feit dat hij ook een moeilijke periode kende. Hij blijft beschikbaar als vraagbaak. ,,Ze mogen mij altijd bellen als er vragen zijn.’’
Paul Maas begon zijn carrière bij Van Oord in Werkendam, waar hij na zijn stage op de mts bleef hangen. Hij werkte daar bij de technische dienst, vooral in de tekenkamer. Toen het bedrijf naar Rijswijk verhuisde, koos Maas er al snel voor om iets anders te gaan zoeken. ,,Ik vond het niets om elke dag in de file te staan.’’ Hij reageerde op de vacature assistent bedrijfsleider bij Machinefabriek De Waal, toen nog een klein bedrijf aan de Werkendamse Biesboschhaven. ,,Ik werd aangenomen. In die tijd zaten alleen Ton de Waal en zijn zus Nelly op kantoor. Marco was nog een klein manneke. Het was een leuk bedrijf om voor te werken.’’ Tekenen, construeren, inkoop, kantoorwerkzaamheden: Paul deed het allemaal als assistent bedrijfsleider. Later werd hij officieel aangesteld als bedrijfsleider. Hij wilde wel graag een werkplaats-chef erbij hebben, zodat hij zich kon richten op de kantoorwerkzaamheden.

Groei
Hij vertelt: ,,Ik heb De Waal zien groeien van een klein bedrijf, tot het bedrijf wat het nu is geworden. Elke twee, drie jaar werd er wel een hal of kade bijgebouwd. Ik heb dit allemaal mogen begeleiden.’’
Tijdens zijn afscheid kreeg hij dan ook te horen dat hij veel betekend heeft voor de groei en bloei van de machinefabriek. Marco de Waal in zijn woorden van dank: ,,Paul is een echte bouwer. Hij heeft de begeleiding en ontwikkeling van de bouw van Scheepslift 2 op zijn naam staan, evenals de begeleiding van de renovatie van lift 1 en later onze grote staalbouwhal. Wist je dat hij de bedenker is van de schuine vorm van de Waalkade? Niet voor niets gaven we hem, onder andere, een beeldje van De Denker cadeau: de vertegenwoordiging van de creatieve geest aan het werk. Paul stond aan de basis van de vele stuurmachines, roeren en schroefassen die in de loop der jaren bij De Waal zijn ontwikkeld.’’

Rekenwonder
Paul Maas maakte de opkomst van de tekencomputer mee, maar is zelf altijd met de hand blijven tekenen. Binnen de kortste keren kon hij een gedetailleerde handschets leveren. Zijn titel technisch rekenwonder heeft hij mede te danken aan maritiem ondernemer Marcel Roodhart. Op een gegeven moment begon De Waal met het afbouwen van casco’s. Eerst voor vele particulieren en later voor Roodhart. Maas deed de begeleiding en planning. Inmiddels zijn de twee mannen vrienden geworden.

Roodhart heeft een leuke anekdote: ,,Als binnenvaart bouwbedrijf bouwden wij rompen af in Nederland. Ook bij De Waal legden wij schepen neer voor de afbouw. Paul was dan de begeleider. Ik denk dat er wel zo’n vijftig schepen onder zijn begeleiding zijn afgebouwd. Hij is heel secuur en adequaat. Ik kon het altijd goed met hem vinden. We hebben eens een semi zeeschip afgebouwd en voor de keuring moest dit schip een bepaalde slagzij maken. We namen twee ingenieursbureaus in de hand om te berekenen wat voor gewichten er nodig waren. Ze kwamen beide met andere getallen. Aan de koffietafel bij De Waal pakte Paul een A4’tje. Hij tekende wat, maakte een berekening en kwam uit op 93 ton. Het bleek precies te kloppen. Op het gebied van communicatie is Paul niet altijd de makkelijkste, hij is echt van de cijfertjes. Voor Paul zijn er geen zijwegen.’’

Successen
Gevraagd naar de meest bijzondere ontwikkelingen die hij heeft meegemaakt bij De Waal, noemt Maas onder andere groei van het bedrijf, de overgang van stukproductie naar serieproductie (veel efficiënter), de ontwikkeling, vernieuwing en bouw van de scheepsliften en de standaardisering. Als persoonlijke successen noemt hij onder andere zijn voorstel om het ontwerp van lange schroefaskokers voor driepunts lagering zodanig aan te passen dat de traditionele, dure en altijd lekkende luiken konden vervallen. Dit ontwerp wordt na vele jaren nog steeds met succes toegepast.

Ook trots is hij op de hydraulische schroefasrem. Maas maakte een nieuw innovatief ontwerp, geschikt voor grotere vermogens en schroefdiameters. ,,Deze hydraulische schroefasrem wordt nog steeds gebruikt door De Waal en verkocht aan vele toeleveranciers.’’
Na twintig goede jaren, volgde helaas een mindere periode voor Maas. Ton de Waal trad terug als directeur en hiermee miste hij zijn vaste structuur en de korte lijnen, iets wat voor hem enorm belangrijk was. Toch voelde hij zich gesteund door het sociaal voelende vermogen van het familiebedrijf, waardoor hij zijn tijd bij De Waal positief heeft afgesloten. Nog steeds gaat hij elke maand even langs om koffie te drinken en om te kijken hoe het gaat. Daarnaast geniet hij met volle teugen van zijn hobby’s: wandelen, biljarten en houtbewerken. Van De Waal kreeg hij bij zijn afscheid tevens een elektrische fiets, waardoor hij ook fietsen aan zijn lijstje met hobby’s kan toevoegen. De familie De Waal bedankt Paul Maasvoor al zijn technische inspiratie en zijn onvoorwaardelijke inzet.


HB Autocentrum Werkendam en Hedin Automotive Ford Gorinchem hebben medio juli twee gloednieuwe servicebussen overhandigd aan Machinefabriek De Waal. Met een ander merk (Ford Transit Custom) en een vernieuwd logo luidt De Waal het begin in van een nieuw tijdperk van serviceverlening.