Innovatiekracht wordt vaak gelinkt aan jonge ondernemingen, maar dat vernieuwingsdrang niet hoeft af te nemen met de jaren, dat bewijst Castrol al 125 jaar lang. Oprichter Charles Wakefield ontdekte dat hij unieke eigenschappen kon geven aan smeermiddelen met een baanbrekend additief. Tot op de dag van vandaag slaagt Castrol erin om op vergelijkbare wijze trendsettend te zijn op de markt van smeermiddelen.

Matthijs Daniels

Deze doorlopende lijn van verleden naar heden wordt getrokken door salesmanager Dirk Pols van mobene, de in Zwijndrecht gevestigde distributeur van smeermiddelen van Castrol voor de binnenvaart in de Benelux. Door de decennia heen heeft Castrol een nadrukkelijk groot stempel gezet op de gemotoriseerde geschiedenis. Dat ziet Pols nu opnieuw gebeuren in de sector waarin hij en zijn collega’s Linda de Jong en Dex de Ruiter actief zijn vanuit mobene: de binnenvaart.
,,Wij hebben zeven jaar geleden al volop ingezet op de ontwikkeling van synthetische smeermiddelen, toen we de nabehandelingssystemen op zagen komen in de binnenvaart’’, vertelt Dirk Pols. ,,We zagen dat de motoren heter werden door de weerstand die roetfilters geven en zagen daardoor oxidatie optreden in de smeerolie. Met synthetische producten heb je daar veel minder last van. In samenwerking met met name Mitsubishi hebben we deze synthetische Castrol-producten in de afgelopen jaren uitvoerig getest en deze presteren uitstekend. Daardoor loopt Castrol hiermee nu echt voorop.’’

Additief
Terug in de tijd nogmaals. Charles Wakefield, hij werd al genoemd, legde in 1899 de basis voor Castrol met de oprichting van CC Wakefield & Company, waarmee hij smeermiddelen begon te ontwikkelen voor treinen en andere zware machines. Een additief dat het bedrijf aan de oliën toevoegde, betekende een revolutie. Deze castorplant, die een ricinusolie bevat, liet de smeermiddelen zowel bij koude als hoge temperaturen presteren. Castrol werd later naar de castorplant vernoemd.
Het merk werd al snel een begrip en de smeermiddelen werden voor prestigieuze en belangwekkende doeleinden ingezet: van de eerste vlucht over de Atlantische Oceaan in 1919 tot de Curiosity Rover van NASA, die bijna een eeuw later naar Mars vertrok. ,,Dankzij de unieke eigenschappen van Castrol raakte het bedrijf betrokken bij de racewereld’’, weet Dirk Pols ook. ,,En zelfs in de Tweede Wereldoorlog speelden de additieven van Castrol een rol. De Engelse Spitfires konden ermee namelijk hoger vliegen en hadden daar veel voordeel van ten opzichte van de Duitse vliegtuigen.’’

Marine en binnenvaart
Castrol steunt in het 125ste jaar van zijn bestaan op vier pijlers: industrie, marine, automotive en luchtvaart. ,,Marine is kwantitatief de grootste tak, omdat zeker de grote zeeschepen nu eenmaal veel smeermiddelen gebruiken. Binnen marine is de binnenvaart weer een pootje apart.’’ Mobene fungeert daarbij als de ogen en oren van Castrol binnen de sector. Dirk Pols: ,,Wij hebben zelf allemaal een lange achtergrond in de binnenvaart en zijn continu gespitst op wat de markt vraagt en nodig heeft. We onderhouden nauwe contacten met machinefabrieken en hebben een groot netwerk aan bunkerstations waarmee we samenwerken. Het is vooral doordat wij zelf veel feeling hebben met de sector, dat we snel signalen kunnen oppikken. Dat zie je nu onder andere terug aan de synthetische smeermiddelen voor motoren met nabehandeling.’’

Het zijn oliën voor een duurzamere toepassing. Castrol heeft ook een complete lijn duurzame, biologische producten. ,,Daar moet je bewust voor kiezen’’, erkent Pols, ,,want ze zijn nu eenmaal duurder en intensiever in het gebruik. Maar hoe dan ook is en blijft de binnenvaart de duurzaamste vorm van transport die er is. Je verduurzaamt een schip misschien niet zo makkelijk als een vrachtwagen, maar een schip kan wel honderd jaar mee en motoren blijven tientallen jaren in bedrijf.’’

,,Maar dat innovatie nodig blijft de komende jaren, dat staat vast. Ik doe dit werk zelf nu achtentwintig jaar en de binnenvaart is altijd in beweging gebleven. Niemand kan precies vertellen hoe we straks varen, welke manier van voortstuwing uiteindelijk de toekomst heeft. Maar Castrol zal er tijdig op inspelen, zoals het dat altijd heeft gedaan.’’

Het succes van Castrol is voor een aanzienlijk deel terug te voeren op de oorspronkelijke filosofie van Charles Wakefield. Met de hulp en aanmoedigingen van zijn klanten ontwikkelde hij zijn nieuwe Castrol-oliën, omdat hij de visie had dat samenwerken voor beide partijen de beste manier is om succes te boeken. Deze redenering is vandaag de dag nog even relevant als toen.

Mobene BV
Sommige dingen zullen nooit gewoon worden. Wat te denken van de ligging van het kantoor van mobene bijvoorbeeld? Vanaf de Maasboulevard in Zwijndrecht is mobene de officiële partner van Castrol voor het leveren van smeermiddelen aan de binnenvaart, inclusief technische ondersteuning en advisering. Mobene is tevens de partner voor de bunkerstations in hoofdzakelijk de Benelux en Duitsland. Daarbij wordt momenteel ook het netwerk aan de Donau uitgebouwd.

Mobene B.V.
+31 (0) 78 2040440 • +31 (0) 6 23559434
info@mobene.nl
www.mobene.nl