,,Wij kunnen met onze noodstroominstallaties in geval van stroomuitval levensreddend zijn in bijvoorbeeld ziekenhuizen of zorgen dat het productieproces in de industrie door kan blijven gaan.’’

Er zijn wel degelijk lijnen met de binnenvaart en de zeevaart bij Koninklijke vanTwist. Zo had het bedrijf ooit twee binnenschepen in de vaart en levert het tot op de dag van vandaag de unieke Seakeeper die een einde maakt aan zeeziekte door de rol van een schip te stabiliseren, middels gyrostabilisatie. Toch ligt de nadruk al geruime tijd op het land: motoren voor de industrie, kant-en-klare generatorsets en volledige noodstroomprojecten voor ziekenhuizen, datacenters, industrie, petrochemie en Deltawerken, om een paar voorbeelden te noemen.

Leo van Teeffelen

General manager Jeroen Eeuwijk is samen met HR-adviseur Caroline van Erkel op zoek naar onder andere service-engineers, omdat de groei van de bedrijfsactiviteiten daarom vraagt. In de binnenvaartsector zijn veel dieselspecialisten werkzaam en daarmee is het verband gelegd. ,,Onze dieselgeneratoren staan door heel Nederland, soms op unieke locaties, in ruimtes waarin ze makkelijk bereikbaar zijn. Bovendien vindt het onderhoud en beheer plaats bij klanten die vaak kantooruren aanhouden, waardoor je ’s avonds vrijwel altijd weer op tijd thuis bent. Wel zo prettig als je een gezin hebt of langzamerhand genoeg hebt van klussen bij nacht en ontij.’’

,,Wij kunnen met onze noodstroominstallaties in geval van stroomuitval levensreddend zijn in bijvoorbeeld ziekenhuizen of zorgen dat het productieproces in de industrie door kan blijven gaan. Het elektriciteitsnet staat onder druk. Dan leveren zonnepanelen en windmolens te veel stroom, dan te weinig. Wij kunnen die leemte met onze producten oplossen in de vorm van stabilisatie van de stroomvoorziening. De vraag hiernaar is de laatste jaren gegroeid.’’

Service-engineers
,,We zoeken zowel service-engineers op mechanisch gebied als op elektrisch gebied’’, vervolgt hij. ,,Jong of senior, ervaren of onervaren en alles daartussenin. Je kunt zelf aangeven waar je voorkeur naar uitgaat qua werk. We werken hier met honderddertig mensen, dat maakt ons flexibel. Daar komt bij dat we de bouw van energiesystemen en noodstroomprojecten voor 99 procent in eigen hand houden en dus erg weinig uitbesteden. Dan gaat het om het ontwerp, de installatie, de besturing tot en met de levering en installatie van brandstoftanks, lucht- en koelsystemen en de uitlaten aan toe. Heel belangrijk is dat je als service-engineer ambassadeur bent van ons bedrijf qua gedrag, uitstraling en representativiteit.’’

Onderhoud merkonafhankelijk
Zeg je Koninklijke van Twist, dan zeg je Perkins. Dit gerenommeerde Engelse motormerk hoort al sinds 1936 bij het familiebedrijf. Maar je zegt ook Kohler, leverancier van compacte en betrouwbare generatorsets waarvan Van Twist de unieke distribiteur is. Daarnaast pleegt Van Twist onderhoud aan alle merken en het is daarmee merkonafhankelijk. Dat is waar de nieuwe service-engineer bij Van Twist zich met ervaring kan laten gelden. En waar de onervaren service-engineer zijn kennis kan verrijken in het eigen opleidingscentrum in Dordrecht. We praten dan over carrièrekansen.

Jeroen Eeuwijk is daar zelf het levende voorbeeld van. ,,Ik ben in 1990 begonnen als leerling dieselmonteur, ben later service manager geworden en in de loop van de jaren opgeklommen tot general manager. Ik wil daarbij benadrukken dat we een platte organisatie zijn. Niemand is hier minder of meer dan een ander.’’

Noodstroominstallaties draaien eigenlijk nooit, maar moeten wel 100 procent betrouwbaar zijn

Inspecties
Niet iedereen staat stil bij noodstroominstallaties, dat maakt het relatief onbekend. ,,Wij hebben in Nederland meer dan drieduizend installaties die we onderhouden, repareren en inspecteren. Wat betreft die inspectie hebben we ook vacatures staan. Zo zoeken we bijvoorbeeld een SCIOS scope 4d inspecteur. Noodstroominstallaties draaien eigenlijk nooit, maar moeten wel 100 procent betrouwbaar zijn. Vandaar dat de inspectie van de kwaliteit van de installatie en het uitgevoerde onderhoud enorm belangrijk zijn en zorgvuldig gerapporteerd moeten worden. Ik weet dat er mensen zijn die juist dit werk erg leuk vinden. Het is dan ook belangrijk en verantwoordelijk werk, waarvan je weet dat je ergens aan bijgedragen hebt als weer thuiskomt.’’

Toekomstbestendig
Het leuke bij Koninklijke van Twist is dat ‘toekomstbestendig’ er het woord duurzaam vervangt. ,,Natuurlijk hebben we hier zonnepanelen op het dak, vloeistofdichte vloeren en doen we er alles aan om het milieu te ontzien. Zoals efficiënt plannen zodat onze buitendienst zo min mogelijk kilometers hoeft te maken, met als gunstige bijvangst dat je zo min mogelijk in de file hoeft te staan.’’

,,Punt is dat dit bedrijf voor de troepen uitloopt. Waar andere bedrijven ermee bezig zijn of het onlangs gerealiseerd hebben, is dat hier allang geregeld. We blijven ons ontwikkelen, vandaar dat we al ruime ervaring hebben met motoren die op plantaardige diesel (HVO) werken, zoals alle generatorsets van Kohler. Daarnaast zijn we in 2020 gestart met de realisatie van waterstof verbrandingsmotoren waarmee we generatoren bouwen die 100 procent schone emissie hebben en ontwerpen we ook hybride oplossingen die voldoen aan normen die er nog niet eens zijn.’’

,,De nieuwste ontwikkeling is dat we bezig zijn om verbrandingsmotoren te kunnen laten lopen op 70 procent water en 30 procent methanol. Ik weet niet of ik mijn mond hier voorbij praat, maar als dit nu in deze krant staat is het goed afgelopen’’, aldus Eeuwijk. Hij spreekt de hoop uit dat meerdere mensen, van stagiaires tot oude rotten in het vak, zullen reageren. Wie langskomt zal merken dat de sfeer in dit familiebedrijf heel prettig is. Alleen daarom al is werken bij Koninklijke van Twist het overwegen waard.


‘Dit is belangrijk en verantwoordelijk werk. Je weet dat je ergens aan bijgedragen hebt als je thuiskomt.’

Nog meer vacatures
Er zijn nog meer vacatures bij Koninklijke van Twist. Een project, planning & control professional, werkvoorbereiders, sales medewerker, logistiek medewerker, administratief medewerker en zo nog meer functies. Voor alle functies geldt: motivatie, werken in het belang van zowel de klant als de organisatie en een flexibele geest zijn de belangrijkste eigenschappen die gevraagd worden. Van Twist zet daar, naast een marktconform salaris en uitstekende secundaire voorwaarden, een informele werksfeer tegenover. Een sfeer waarin voldoende ruimte is voor meedenken en inbreng van je eigen ideeën. Stuur je sollicitatie met cv naar de afdeling HR, ter attentie van Caroline van Erkel. Dit kan per e-mail naar vacature@kvt.nl. Of solliciteer rechtsreeks via www.kvt.nl waar de vacatures staan omschreven.

Geschiedenis: ‘verandering is onze enige constante’
Koninklijke van Twist is een familiebedrijf dat in 1836 is opgericht, het bedrijf bestaat dus al 188 jaar. De rode draad gedurende die tijd is paardenkrachten. Eerst letterlijk. Het bedrijf wordt opgericht door Willem van Twist Pieterszn als stalhouderij in het centrum van Dordrecht. Het vervoer van personen en goederen markeert het begin. Generatie op generatie wordt ingespeeld op wat nodig is. Zo verzorgt Van Twist onder de naam EDAD begin vorige eeuw tien jaar lang het openbaar vervoer in Dordrecht, eerst met paarden, daarna met autobussen.
Vanaf de jaren dertig rijdt Van Twist veertig jaar lang met taxi’s en begint in de jaren zestig met verhuur van auto’s zonder chauffeur. Tegelijkertijd ligt het accent op het onderhoud van auto’s en verkoop van brandstof. Ook de verhuisbranche en het vervoer van goederen (waaronder in de jaren twintig van de vorige eeuw met twee binnenvaartschepen) blijven belangrijk. Het bedrijf weet met de zwaar-transport en de kraanverhuurafdeling veel indruk te maken en behoort daarmee zelfs tot de grootste van Europa. Een opmerkelijke klus was bijvoorbeeld het plaatsen van de Space Tower op de Euromast.
In 1948 is de oprichting van Kemper en Van Twist diesel n.v. een feit. Benzine slurpende benzinemotoren in vrachtwagens worden vervangen door zuinige dieselmotoren. Naast onderhoud komt ook de verkoop van auto’s erbij. Behalve van merken als Citroën en Fiat is Van Twist decennia vooral bekend om het dealerschap van Opel. Ook wordt Van Twist bekend om de chassis van de het Britse chassisbouwer Seddon, chassis die in Dordrecht worden aangepast voor de Nederlandse markt. Zelfs de assemblage van de beroemde Willys Jeep neemt het bedrijf in 1958 over en het levert die in civiele varianten, maar ook als militaire variant aan het Nederlandse leger, de Nekaf.
Vanaf de jaren tachtig komt de focus op motoren en generatorsets te liggen.
Onder leiding van Rob van Twist, hij behoort tot de vijfde generatie, wordt het bedrijf gereorganiseerd en verdwijnen langzamerhand de garages en dealerschappen. Industrie, marine en energiesystemen vormen vanaf dan de focus. Aggregaten voor de vredesmissies van defensie, generatorsets voor de Oosterscheldekering, noodstroomaggregaten voor Erasmus MC en de Maeslantkering, ja zelfs de scheepsmotor voor De Groene Draeck van het Koninklijk Huis levert Kemper en van Twist.
Rob van Twist wist vlak voor zijn vertrek de geschiedenis vast te leggen in een indrukwekkend boek. In 2012 neemt de huidige directeur Norbert van Twist het stokje over, de zesde generatie van dit bijzondere familiebedrijf. In 2013 kreeg het bedrijf het predicaat Koninklijk, vijf jaar later kwam de naamsverandering en sindsdien is er de naam Koninklijke van Twist. Onder ‘over ons’ op www.kvt.nl staat een interessant filmpje dat in bijna negentien minuten weergeeft in welke sectoren het bedrijf allemaal werkzaam is geweest.