Vaart op: Dei Amor (85 x 9 meter, bouwjaar kop en achterschip 1961, middenschip 1981).
Vaargebied: Wisselende routes.
Aan boord: Gerst, veel veevoeders, soms staalproducten.

Twee bouwjaren: dat klinkt alsof er een flinke aanpassing heeft plaatsgevonden aan je schip.
,,Dat klopt! Het is een aluminium tanker uit 1961, waar in 1981 een vrachtschip van is gemaakt. Het is inderdaad apart, twee verschillende bouwjaren. Op internet staan wij dan ook genoemd in de categorie ‘bijzondere schepen’.

Wat maakt dit schip prettig varen?
,,Er zit een grotere woning op dan we voorheen hadden, de stuurhut is een stuk ruimer. Het is makkelijker om het schip omlaag te krijgen, het heeft een groter volume. We zijn er echt blij mee.’’

Was het altijd al duidelijk dat je zou gaan varen?
,,Het zat er bij mij wel in, ja. Ik wil niet van negen tot vijf op kantoor zitten. Ik heb wel wat anders geprobeerd te leren, elektrotechniek, maar het water trok gewoon. Vervolgens heb ik de Zeevaartschool gedaan. Nadat ik die opleiding had afgerond, ben ik de binnenvaart terug ingegaan. Mijn opa zat al in de binnenvaart.’’

Je bent dus al de derde generatie?
,,We gaan drie, zelfs vier generaties terug. Mijn opa had een heel klein bootje, mijn vader een grotere, wij een nog grotere. We zijn in enkele generaties van een zeilboot naar een motorschip gegaan en bij ons zit er nu natuurlijk ook weer een verandering aan te komen. Hoewel ik het er nog niet mee eens ben met wat we gaan doen.’’

Want?
,,Neem het hermotoriseren en vergroenen. Stel je doet dat. Dan komen ze je schip halen en wat gebeurt daarmee? Gaat dat naar Afrika toe? Gaan we die mensen daar zien als afvaldepot? En als mijn motor in elkaar loopt, moet ik wat doen en krijg ik niets van de overheid. Dat vind ik ziek beleid.’’

Vind je het varen nog wel leuk, zo?
,,Het varen zelf is leuk. Ik zit nu tussen de bergen, alles is prachtig wit. Dit is geen werk, maar een levensstijl. Ik werk achttien uur per dag, zes dagen in de week. Zondag is voor ons een rustdag.’’

Uit geloofsovertuiging?
,,Ja. Wij geloven niet dat we zijn gemaakt om zeven dagen per week te werken. Zo heeft de schepper het niet bedoeld. In de Bijbel staat precies hoe we moeten leven. Alles zou van mij ook wat vriendelijker mogen zijn. De verharding onderling in de binnenvaart is groot.’’

Verlang je terug naar een tijd met meer vriendelijkheid?
,,Ik verlang ernaar dat de Here Jezus terugkomt, dat er een nieuwe, betere aarde ontstaat. Dat gaat sneller gebeuren dan men denkt. Door Zijn kracht heb ik de kracht om naar vermogen te werken. Achttien uur per dag werken, is voor mij daarom niet zo’n groot probleem. Hij gaat voor me uit. Hij baant de weg, ook in keuzes die we hebben gemaakt en zullen maken voor ons schip.’’

Wat is je favoriete vaargebied?
,,Vice versa, oftewel: gevarieerd varen. We komen op veel plekken: op de Main, Neckar, Rijn, in Nederland, België en Frankrijk, nu varen we op de Moezel. Sinds ons oudste kindje op het schippersinternaat in Zwolle zit, pakken we vaker het Midlandkanaal. Hij is zeven jaar, we halen hem elk weekend op. We hebben wel nog onze tweeling aan boord. Of ik het moeilijk vind, dat straks alle drie onze kinderen van boord zijn? Tja, het is een keuze die je maakt. Mijn vrouw en ik hebben beiden ook op het internaat gezeten. Als je in de binnenvaart wordt geboren, weet je dat je naar het internaat gaat.’’

Grootste ergernis in de binnenvaart?
,,Dat je slecht je prijs kunt vasthouden. In 2022 hebben we als sector een ontzettend goed jaar gemaakt, maar eigenlijk was dat een jaar zoals het ons altijd toebedeeld behoort te zijn, vind ik. Er heerst nog te vaak een teneur van: het schippertje doet het allemaal wel voor een bepaalde prijs. Het is belangrijk dat met elkaar te doorbreken.’’