Het Dordtse bedrijf SSC-reclame is al ruim eenentwintig jaar actief in het produceren van scheepsbelettering en aanverwante artikelen zoals wimpels, stickers en vlaggen. Drie jaar geleden besloten Advecon Sign-Centre en de scheepvaartafdeling van SSC-reclame hun krachten te bundelen. Hieruit is Ship Signs ontstaan.

Wout Pluijmert

Dick Schot, oprichter/eigenaar van Ship Signs, is ook in dit voor veel bedrijven lastige coronatijdperk, ontspannen. ,,Voor ons is het een voordeel dat wij veelzijdig zijn. Wij hebben met Sign Service Centre en Ship Signs twee stevige poten om op te staan. Ship Signs is specifiek gericht op de scheepvaart, Sign Service Centre is een algemeen reclamebedrijf. Deze laatste tak richt zich op het midden- en grootbedrijf; daarbij de kleintjes niet vergetend, want je weet nooit waar dat toe kan leiden.’’
,,Wij draaien heel goed. 2020 en 2021 behoren tot onze topjaren. Wij zijn nauwelijks toegekomen aan het leveren van corona gerelateerde artikelen, zoals spatschermen en stickers. Daar hadden wij gewoonweg geen tijd voor.’’ Schot loopt met zijn bedrijven al lang mee in de reclamewereld. In december 2019 kon hij, net voor het oprukkende coronavirus, voor zijn relaties nog een spetterend feest geven ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan.

Hoogtepunten
Er zijn in twee decennia ontzettend veel hoogtepunten geweest. Schot denkt bijvoorbeeld aan het voorzien van nieuwe logo’s op windmolens, in opdracht van Eneco. ,,Een geweldige klus! Ook hebben wij eens een spaceshuttle mogen bestickeren toen deze werd geëxposeerd in Noordwijk.’’ Hij herinnert zich het beplakken van reclamemasten langs de snelwegen, het restylen van een winkelcentrum in de buurt van Amsterdam en buitenlandse opdrachten in onder meer Bazel en Gdansk. Schot heeft de 61-jarige leeftijd aangetikt. ,,Ik kan nog wel een tijdje mee. Mijn zoon draait nu fulltime mee bij Ship Signs en zal zich in de nabije toekomst waarschijnlijk ook steeds meer op SSC Reclame gaan toeleggen.’’
,,Wij werken met zes vaste mensen en huren vaak vijf medewerkers in. Al jaren zitten wij in een flow. Ik heb het gevoel dat wij in onze branche sneller groeien dan veel anderen. Onze klanten zijn onder meer winkeleigenaren en beheerders van wagenparken. Een grote klant als Bruynzeel Keukens is volop aan het restylen. Wij beplakken vijfhonderd auto’s per jaar voor Strukton bouw- en spoorbedrijf. Ook bij bedrijven als BAM gaat het werk voor ons door.’’

Afwisseling
In de scheepvaart is het relatief rustig op dit moment. Schot stelt vast dat daar minder handel is, dus zijn er minder naamwisselingen van schepen. ,,Werkzaamheden door schades en onderhoud gaan wel gewoon door. Nieuw is verlichte signing aan boord. Plaatsing daarvan trekt aan als de markt weer aantrekt. Voordeel van onze bedrijfsvoering is dat wij onze medewerkers kunnen inzetten waar dat noodzakelijk is.’’
Dat beperkt zich niet tot alleen Nederland. Desgevraagd worden ook werkzaamheden in Polen, Duistland of Zwitserland uitgevoerd. ,,Sterker nog: ik ben vorig jaar naar de Bahama’s gevlogen om op een luxe jacht wat werkzaamheden te verrichten. Die afwisseling maakt ons werk zo aantrekkelijk. Het mooiste blijft om de gedachten van een klant te vertalen in een product. Dan maakt het niet uit of het om een schip of een winkelpand gaat.’’
Uiteraard groeien de bedrijven van Schot mee met de laatste ontwikkelingen in de branche. ,,Met name in de reclamewereld zijn veel ontwikkelingen op milieugebied. Pvc-folie wordt vervangen door polyester en afbreekbare folies. Er wordt steeds meer watergedragen (latex) inkt gebruikt.’’ Aan boord worden steeds vaker getinte ramen en glaswerende folies aangebracht. ,,Onlangs hebben wij een stuurhut volledig opgepimpt. Met folies kunnen wij toveren.’’

Traditie
Klanten hebben soms bijzondere wensen. ,,Zo hebben wij eens een auto verpakt in een ‘spijkerbroek’. Een leuk idee was om aan de achterzijde van een oplegger een truck te plakken. Als je erachter rijdt heb je het gevoel dat de truck op je afkomt.’’
De maritieme sector staat nog altijd bol van tradities. ,,Veel schippers willen het gemeentewapen van de plaats van herkomst op de boeg van het schip. Wij hebben nogal wat klanten uit Zeeland. Zij zijn trots op hun herkomst en dus moet de Zeeuwse vlag wapperen. Achterop is de belettering van de domicilie verplicht, de plaats en het land van herkomst. Het Europanummer, het tonnage en de afmetingen moeten leesbaar zijn.’’
Dick Schot heeft altijd zijn slogan paraat: Vraag niet wat wij maken, wij maken wat u vraagt. ,,Dat dekt voor ons de volledige lading. Het gaat om snelheid en flexibiliteit. Wij moeten snel kunnen schakelen. Wij bedenken voor aan boord en voor aan de wal voor alles een oplossing.’’