Na het vastlopen van een containerschip in het Suezkanaal is het in Roterdam alle hens aan dek om meer dan de gebruikelijke stroom aan lading weg te werken. (foto Havenbedrijf Rotterdam, Eric Bakker)

De drukte in de Rotterdamse haven door de Suez-blokkade houdt nog even aan, maar is te overzien. Toch maakt evofenedex zich zorgen over de toekomst met deze mammoetcontainerschepen.

Ellen Lengkeek

Evofenedex is onderdeel van de Logistieke Alliantie, met Havenbedrijf Rotterdam, KVNR, VRC, CBRB, BLN Schuttevaer, Deltalinqs, ProRail, TLN en de VRTO (terminals). Verwacht wordt dat het tot de eerste weken van deze maand nog drukker zal zijn in de Rotterdamse haven.
,,De partijen van de Logistieke Alliantie staan continu met elkaar in contact. Zo zijn knelpunten geïdentificeerd, is de informatievoorziening over aankomst van schepen en lading verbeterd en worden onvoorziene belemmeringen voor een vlotte doorstroming doorlopend gemonitord’’, aldus evofenedex.
Zo schrapte Rijkswaterstaat de eerder aangekondigde werkzaamheden aan de Beneluxtunnel, die vorige week zou beginnen. Hoewel de Suez-blokkade een incident is, maakt evofenedex zich ‘ernstig zorgen over de structurele verslechtering van de dienstverlening van de containerlijnvaart’. Op Europees en internationaal niveau wordt hier aandacht voor gevraagd, zegt de ondernemersvereniging. Ook corona helpt niet mee. Rederijen hebben schepen uit de vaart genomen, er zijn vertragingen.
Met het vastlopen van het containerschip Ever Green in april werd duidelijk hoe groot de gevolgen zijn voor de handelseconomie en tegen welke astronomische getallen we meteen aankijken. Op het moment dat de containerreus werd losgetrokken door Boskalis, lagen er 422 schepen te wachten voor het Suezkanaal.
Het Egyptische staatsbedrijf Suez Canal Authority (SCA) rekende uit dat het door de blokkade bijna een miljard euro schade leed. Door het 193 kilometer lange kanaal loopt 12 procent van de wereldwijde goederenhandel, met per dag 10 miljard dollar aan producten.
Toen de Ever Green los was, kwamen er zestig containerreuzen op Rotterdam af. En was het alle hens aan dek om nieuwe vaarschema’s te maken en planningen op de kades te maken.