We krijgen vaak de vraag of het certificatieniveau van schepen kan veranderen na een herinspectie, en het antwoord is ‘ja’. Gelukkig zien we dat de meeste schepen hun niveau behouden of zelfs naar een hoger niveau stijgen. Ongeveer 28,4% van de vloot slaagt erin om het niveau te handhaven, terwijl nog eens 28% van de vloot bij een herinspectie ‘gepromoveerd’ wordt van brons naar zilver. Zelfs een klein percentage van de vloot heeft de overstap gemaakt van zilver of brons naar goud. Dit zijn indrukwekkende prestaties, vooral gezien de aangescherpte eisen!

Op dit moment bevindt ongeveer 40% van de vloot zich nog in de eerste certificatiecyclus van 3 jaar en heeft nog geen herinspectie ondergaan. Maar ook die herinspecties zien we met vertrouwen tegemoet, gelet op bovenstaande resultaten. De cijfers laten zien dat het Green Award-programma een krachtige stimulans is voor de voortdurende verbetering van de prestaties in de binnenvaart.

Nieuw: programma van eisen voor riviercruiseschepen
Na maandenlange voorbereiding is het zover: het Green Award programma van eisen voor riviercruiseschepen is gereed. De ingangdatum is 1 oktober 2023. In de loop der jaren is de scope van Green Award voor de Binnenvaart uitgebreid met diverse scheepstypes, waaronder riviercruiseschepen. Er zijn op dit moment 180 riviercruiseschepen met een Green Award-certificaat. Omdat deze groep groter wordt en omdat riviercruiseschepen een andere bedrijfsvoering hebben dan bijvoorbeeld vrachtschepen, heeft Green Award op verzoek van – en in samenwerking mét – de markt een specifiek programma voor riviercruiseschepen ontwikkeld.
Meer informatie.

Goud plus platina label voor Z9
De Z9 van Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw heeft het Green Award certificaat op het niveau goud ontvangen met daarbovenop het platina label. Dit volledig elektrische evenementenschip vaart op accu’s en stoot tijdens de vaart geen schadelijke stoffen uit zoals fijnstof en CO2.
Het schip heeft geen machinekamer, maar een ‘accukamer’! De accu’s worden elke nacht volledig opgeladen, waardoor het schip gemiddeld zo’n 8 uur stil en emissievrij kan varen. Bovendien voorzien de accu’s het boordnet van elektriciteit voor verlichting, airconditioning en horecafuncties.

Goud plus platina label voor E-Pusher 1
Green Award heeft onlangs de eerste elektrisch aangedreven duwboot gecertificeerd. De E-Pusher 1 van Kotug heeft het Green Award certificaat op het niveau goud verworven. Omdat het schip emissieloos vaart, is ook het platina label toegekend. De elektrische duwboot en bijbehorende duwbakken worden door Cargill ingezet voor het vervoer van cacaobonen van Amsterdam naar Zaandam. De E-Pusher 1 vaart op groene stroom van het windpark dat Cargill en Vattenfall samen met Windpark Hanze exploiteren. Door de inzet van de E-Pusher vermindert de CO2-uitstoot tijdens het transport naar verwachting met 190 ton per jaar.

Mbs. Nooitgedacht stelt schip open voor publiek
Wie het Baggerfestival in Sliedrecht heeft bezocht, heeft het vast gezien: mbs. Nooitgedacht.
hield ‘open schip’. Eigenaar Scheepvaartbedrijf B.T.O. vof liet bezoekers kennismaken met het leven en werken aan boord. Ook liet het bedrijf zien hoe het met o.a. ms. Nooitgedacht bijdraagt aan de verduurzaming van de binnenvaart. Het Green Award certificaat én de vlag zijn daar de bewijzen van!

Goud voor mts. Blue Anouska
Mts. Blue Anouska heeft net als haar zusters het Green Award op het niveau goud in de wacht gesleept. Mts. Blue Anouska behoort de Parsifal-vloot die momenteel in aanbouw is. De schepen worden door Verenigde tankrederij B.V. gemanaged in opdracht van Shell. De Parsifal-tankers (110 x 11,45 m) onderscheiden zich door een extreem geringe diepgang en een LNG-elektrische voortstuwing met lage emissies.

Gecertificeerd
In juni 2023 hebben we 37 schepen gecertificeerd: