Rijkswaterstaat bouwt een nieuwe brug over de Ringvaart bij Amsterdam. Foto: Rijkswaterstaat

De Schipholbrug over de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder blijft voor schepen hoger dan 6,2 meter nog zeker tot april 2025 gestremd. De brug zou dit jaar volgens plan wel vijf maanden worden bediend, maar dat blijkt door extra werk van Rijkswaterstaat niet mogelijk.

Ellen Lengkeek

De brug is onderdeel van de oostelijke Staande Mastroute tussen Amsterdam en Rotterdam. Doorvaart voor lagere schepen – waaronder vrijwel alle binnenvaartschepen – blijft hier wel mogelijk. De brug (zie ook de foto op de voorpagina) wordt momenteel vervangen met behulp van onder meer werkschepen.

Om de Schipholbrug te kunnen vervangen door een nieuwe, bredere brug is een tijdelijke brug gebouwd. Het verkeer op de A9 richting Amsterdam en Utrecht rijdt hier overheen. Deze tijdelijke brug kan niet worden geopend voor de scheepvaart en zou voor 1 juni afgebroken worden, zodat de Schipholbrug vijf maanden lang weer open kon.

,,Tijdens de werkzaamheden bleek de constructie van de oude basculekelder (hierin staat de installatie om de beweegbare brugkleppen te bedienen) echter niet sterk genoeg om het gewicht van de nieuwe, bredere brugkleppen te dragen. Hierdoor moet een nieuwe muur in de Ringvaart worden gebouwd. Ook de pijlers van de brug en de poeren (betonnen voeten waarop de brugpijlers staan) bleken niet sterk genoeg om de brug nog decennia te kunnen dragen. Deze worden extra verstevigd. Als gevolg van deze extra werkzaamheden moet de tijdelijke, onbedienbare brug langer in gebruik blijven. Hierdoor is er geen bediening voor de scheepvaart tot de geplande oplevering van de nieuwe Schipholbrug in april 2025’’, schrijft Rijkswaterstaat over het project.

Voor schepen lager dan 6,2 meter blijft de doorvaart tijdens de werkzaamheden aan de Schipholbrug wel mogelijk. Deze schepen mogen maximaal 12 meter breed zijn. Rijkswaterstaat: ,,Dit betekent bijvoorbeeld dat vrijwel alle binnenvaartschepen gebruik kunnen blijven maken van deze route. Wel is er vanwege de veiligheid soms een om-en-om regeling, waarbij eerst de scheepvaart vanuit de ene richting en dan de scheepvaart vanuit de andere richting onder de brug door kan varen.’’