Zie maar eens synergie aan te brengen in de vele initiatieven die er zijn voor de aanleg van walstroom. Een heilloze missie, zou je denken. Toch is dat juist wat Marieke Vavier beoogt. ‘Het belang van samenwerking wordt door steeds meer partijen gevoeld.’

• Claudia Langendoen

Regisseur van het Walstroomcollectief en oprichter van het Onshore Power Supply Network (OPSN), Marieke Vavier, brengt binnen het Actieplan Walstroom talrijke partijen samen die betrokken zijn bij het creëren en uitrollen van walstroom. Van haven- en vaarwegbeheerders en gemeenten en provincies tot professionals die zich bezighouden met walstroom, gebruikers en leveranciers van walstroominstallaties: iedereen haalt ze bij elkaar.
Dit met één belangrijk doel: de uitrol van walstroom in havens door heel het land te versnellen. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord, zegt zij.


Marieke Vavier

Vanwaar de oproep hiertoe?
,,Omdat ik heilig geloof in samenwerking. Dat is essentieel om iets te bereiken. Als jij en ik los van elkaar allebei standaarden ontwikkelen, hebben we op het eind nog niets. Informatie delen, kijken wie waar goed in is en samen de juiste voorzieningen op de juiste locaties zetten: dat vormt de basis van ons actieplan.’’

Onbegonnen werk toch zeker, om samenhang in zóveel verschillende initiatieven te creëren?
,,Dat valt reuze mee. Het belang van samenwerking wordt door steeds meer partijen gevoeld. We zijn ruim drie jaar geleden het collectief gestart met acht havens. Nu werken we met negentien havens en net zoveel overwegen al dan niet deel te nemen. Natuurlijk kun je nooit honderd procent één lijn aanbrengen, maar we zien steeds meer samenwerkingen ontstaan.
Om een concreet voorbeeld te geven: ik werk vanuit het Walstroomcollectief nu nauw samen met het Schone Luchtakkoord. Dat is een samenwerking tussen Rijk, provincies en een groot aantal gemeenten met als doel de vermindering van uitstoot van fijnstof. Die samenwerking uit zich in pilots. Denk aan een nabij een potentiële walstroomlocatie gelegen pand met veel zonnepanelen. Nu is het juridisch nog te complex om twee projecten als deze te koppelen. Wij willen in een pilot uitzoeken hoe je dit juridisch verankert.
We starten hiertoe voor eind dit jaar pilots op vijf locaties verspreid door het land. En zo komen er steeds meer vragen van marktpartijen die willen meedenken. Dit heeft ook geresulteerd in een werkgroep waarin we een standaard technisch bestek ontwikkelen voor walstroomkasten voor de binnenvaart. Dat wordt nu gemaakt door de markt, door mensen die dagelijks met dergelijke kasten werken, die weten wat nodig is. Bijkomend voordeel is dat deze kasten overal op dezelfde manier door schepen gebruikt kunnen worden. Dat vergroot het gebruiksgemak enorm. Dit initiatief is slechts een druppel op de gloeiende plaat, maar het is wel een voorbeeld van een mooie eerste aanzet.
Natuurlijk krijgen we ook te maken met weerstand. Je kunt ons geen standaard opleggen, klinkt het dan.’’

Hoe doorbreek je die weerstand?
,,Dat probeer ik niet. Even goede vrienden als je niet mee wilt doen. Je bent niets verplicht. Bovendien: als iets goed is, vindt het vanzelf zijn weg, is mijn overtuiging. Als straks tig havens en vaarwegbeheerders een standaard technisch bestek voor walstroomkasten gebruiken, is het logisch dat anderen dat ook gaan doen. Het heeft tijd nodig.’’
Standaardisatie, samenwerking, een programmatische aanpak: eigenlijk klinkt alles wat u betoogt zeer voor de hand liggend. Waarom heeft men niet al veel eerder de krachten op deze wijze gebundeld?
,,Ik denk dat dit komt, omdat je met elkaar moet nadenken over wat belangrijk is. En omdat de vraag ‘hoe kunnen we walstroom creëren’ juist vaak komt van partijen die de opdracht voor aanleg moeten geven. En zoiets als dit duurt gewoon lang. Kijk hoelang het duurt om voldoende oplaadpunten te creëren voor elektrisch rijden. En nog steeds sta je geregeld bij een oplaadpunt dat net niet voor jouw auto geschikt blijkt.’’

Wat hoopt je te bereiken?
,,Ik hoop dat er een goed dekkend netwerk ontstaat, met passende walstroomvoorzieningen die echt gebruiksvriendelijk zijn. Zodat aansluiting een vanzelfsprekendheid wordt. Als je daarover mee wilt denken; heel graag. Dat wordt door iedereen binnen het collectief gewaardeerd. Iemand die vanaf dag 1 betrokken is, zei treffend: samen gaat niet per se sneller, maar uiteindelijk wordt het er wel beter van. Zo is het.’’


Walstroomkasten in Papendrecht en Rotterdam. Foto: Vavier en E. Lengkeek