Onderweg naar een van de Brabantse binnenhavens. Foto: MCA Brabant

Acht gemeenten slaan de handen ineen voor gezamenlijk havenbeheer en een gemeenschappelijk havenbedrijf in de provincie Noord-Brabant.

Deze samenwerking voorzien in een verwachte verdubbeling van containervolumes in de komende tien tot vijftien jaar en het vervoer van grote partijen massagoederen voor de nieuwe circulaire economie. Binnenhavens zullen hier een essentiële rol in spelen.
De gemeenten van Bergen op Zoom, Oosterhout, Waalwijk, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Oss, Meierijstad en Land van Cuijk hebben daarom de intentieverklaring Brabant Ports ondertekend. Brabant Ports is een initiatief van netwerkorganisatie MCA Brabant, die als kwartiermaker is aangesteld en de nodige inhoudelijke expertise zal leveren.

Uitdagingen
De binnenhavens zijn een grotere rol van betekenis gaan spelen binnen de provincie Brabant. Om het wegvervoer te ontlasten is vervoer over water een belangrijk alternatief. Niet alleen containers, maar ook voor massagoederen als bouwmaterialen, agrarische producten en stukgoed. Naar verwachting zullen deze bulkstromen en containervolumes naar Brabant de komende jaren verdubbelen. Ook voor andere uitdagingen zoals de energietransitie, klimaatadaptatie, de noodzaak om de economie meer circulair te maken en de plannen voor de woningbouw kunnen binnenhavens een grote rol van betekenis spelen. Dit wordt zowel op nationaal als internationaal niveau onderkend.
De Nederlandse overheid stimuleert in samenwerking met de Europese Unie de transitie van goederenvervoer over de weg naar vervoer via spoor en water. Tegelijkertijd neemt de druk op de binnenhavens in Noord-Brabant toe, vanwege de uitbreiding van de Maasvlakte en de toename van het containervervoer vanuit Rotterdam.

Krachtenbundeling
Voor individuele binnenhavens is het moeilijk om dit soort grote uitdagingen op een goede manier aan te pakken. Het overzicht, kennis en kunde zijn te versnipperd en vraagt om samenwerking binnen de provincie. Binnen Brabant Ports werken de betrokken binnenhavens straks intensief samen op bovenstaande thema’s. Van havenbeheer en het innen van havengelden tot een gedeelde ict-structuur. Maar ook via gezamenlijk dagelijks en groot onderhoud, een goed op elkaar afgestemde capaciteitsplanning en gezamenlijke veiligheidsmaatregelen. Door de kennis te bundelen zetten de acht gemeenten nu een belangrijke stap richting het efficiënt afhandelen van goederenstromen.
Directeur Hendrik-Jan van Engelen van MCA Brabant: ,,We zijn blij dat de gemeenten de noodzaak van deze beweging zien. Want Brabant Ports is goed nieuws voor Noord-Brabant. Efficiënter havenbeheer zorgt voor een betere doorstroming van de vaarwegen en ontlast het wegennet. Goederenvervoerders én inwoners profiteren hiervan. Sterkere binnenhavens creëren economische groei en werkgelegenheid in de betrokken gemeenten. We rekenen erop dat de komende periode meer gemeenten zich aansluiten.’’