Nieuwe rubriek – Het begin van het nieuwe jaar is een mooi moment om ook met iets anders nieuws te starten! Vanaf vandaag licht Gerrit de Boer eens per maand een schip uit in de NMT Nieuwsbrief. Hij begint deze maand met de Polar Rock.

Bron: Netherlands Maritime Technology.

Polar Rock

Hartman Marine Shipbuilding BV, Urk heeft eind december de Polar Rock (bouwnummer 019, imo 9985344) overgedragen aan Hartman Seatrade CV. Het casco, dat werd gebouwd bij Partner Sp z.o.o., Szczecin, was op 4 september gesleept door de mslb Waterman in IJmuiden aangekomen en de volgende dag verhaald naar Urk om te worden afgebouwd. De Polar Rock is na de Celtic (bouwnummer 012), Adriatic (bouwnummer 013) en Southern Rock (bouwnummer 014) de vierde in een serie van vier Open Top R3 Carriers. De belangrijkste gegevens van de Polar Rock zijn: 3636 bt, 1090 nt, 4540 dwt – L.o.a. (p.p.) x B x H (d) = 114,25 (100,55) x 14,00 x 10,00 (5,52) meter. Het bij Bureau Veritas geklassificeerde ro/ro-schip wordt voortgestuwd door een Wärtsilä hoofdmotor, type 8L20 (200 x 280), Tier III, met een vermogen van 1600 kW of 2174 pk bij 1000 tpm op een verstelbare schroef voor een snelheid van 12,5 knopen. De boegschroef heeft een vermogen van 400 kW en de hekschroef 300 kW. De bunkercapaciteit is 247 m³ MGO. Het ruim heeft een inhoud is 228.672 m³ wanneer het is afgesloten met 11 pontonluiken. De containercapaciteit is 384 TEU (132 in het ruim en 262 op dek)