Voorbeeld van maritiem item waarop bij Troostwijk geboden kan worden.

De vraag is een beetje plat gesteld, maar hoe raak je het beste af van overtollige schepen, equipment en materieel? De meest gangbare ‘hulplijnen’ zijn makelaars of online marktplaatsen, maar ook de online veiling is een interessante showroom. Troostwijk Auctions ziet dat, in navolging van Damen Shipyards, steeds meer maritieme bedrijven voor de online veiling kiezen.

,,De maritieme sector en de offshore kwamen in het verleden zo nu en dan voorbij’’, stelt Wietse Versteeg, accountmanager bij het bijna honderd jaar jonge veilingbedrijf Troostwijk Auctions. ,,Maar de veiling is er toch lang een onbekend verkoopkanaal geweest.’’,,De maritieme sector en de offshore kwamen in het verleden zo nu en dan voorbij’’, stelt Wietse Versteeg, accountmanager bij het bijna honderd jaar jonge veilingbedrijf Troostwijk Auctions. ,,Maar de veiling is er toch lang een onbekend verkoopkanaal geweest.’’ Troostwijk zette zichzelf echter actief in de markt, omdat het veel te bieden meent te hebben. Vooral: een enorm bereik. ,,Wij hebben per maand ruim 26 miljoen bezoekenop onze site en 1 miljoen geregistreerde gebruikers. In Groot-Europa, zoals we het zelf noemen, met ook een groot bereik in onder andere Saoedi-Arabië en de Emiraten. We zijn in 147 landen actief en van de maritieme kavels die wij aanbieden wordt 75 tot 80 procent verkocht.’’

Tweede leven
En daarmee maken de verkopers dus overtollige assets alsnog te gelde en geven ze die een tweede leven. Voor een toonaangevende speler als Damen Shipyards houdt Troostwijk Auctions ieder jaar een online veiling van ‘overstock’. ,,Het is het eerste maritieme bedrijf dat dit op deze manier aanpakt bij ons’’, zegt Versteeg. ,,Equipment die een x-aantal maanden op de plank ligt en nergens anders meer ingezet wordt, gaat de veiling in. Die materialen vertegenwoordigen natuurlijk veel waarde en bovendien is het voor bedrijven steeds relevanter om te laten zien wat je met je restvoorraden doet.’’

Serviceverplichtingen
Hij geeft een inkijkje in het actuele aanbod op het moment van spreken: osmosesystemen, oliefilters, tenderliften, schroeven en thrusters. Maar ook containers, een elektrische motor en complete jachten. ,,Schepen zijn altijd wel aangeboden. De laatste tijd worden we steeds bekender als equipmentkanaal. We zien bijvoorbeeld dat scheepswerven geïnteresseerd zijn in de veilingen, omdat nieuwe materialen niet leverbaar zijn. Ze hebben wel bepaalde serviceverplichtingen en vinden via ons de kavels om hun voorraad mee aan te vullen. Of ze kopen via de veiling ongebruikte artikelen waarmee ze sneller kunnen bouwen. Gekochte veilingitems kun je meestal na een week of hooguit enkele weken ophalen.’’

Kijkdag
De eigenaar is zelf verantwoordelijk voor certificeringen van schepen of equipment. Kandidaat-kopers hebben op voorhand altijd gelegenheid om het aanbod van dichtbij te bekijken tijdens een kijkdag. ,,Dat is natuurlijk erg belangrijk, zodat je niet verrast wordt ná een aankoop’’, stelt Wietse Versteeg. ,,Wij zijn er zelf altijd open en eerlijk over. Als wij bijvoorbeeld een laptop veilen met een kras aan de buitenkant, dan zetten we die prominent op de foto en in de beschrijving. Je kunt zeggen dat het niet handig is, maar we willen het vooraf duidelijk aangeven.’’

Er is bij Troostwijk onder andere een verzamelveiling aanstaand van een aantal kleinere schepen. Deze wordt iedere zes tot acht weken gehouden. Om op de hoogte te blijven van het aanbod is het mogelijk om je te abonneren op een nieuwsbrief.

www.troostwijkauctions.com