Goed nieuws voor de maritieme maakindustrie; het kabinet steekt 60 miljoen euro in innovatieve scheepsbouw. Maar wat is dat eigenlijk en waar liggen de kansen voor de maritieme sector, voor jou? Geert Schouten, directeur van Shipbuilder: “Innovatie is een heel breed begrip. De hoofdvraag is hoe we de Nederlandse, maritieme koppositie kunnen behouden. En dat lijkt een gigantische operatie in een land waar personeel schaars is en tegelijkertijd duur. En dat is nog maar 1 punt, want: hoe innoveer je eigenlijk echt goed en efficiënt?” In dit artikel gaan we op zoek naar echte maritieme innovatie om Nederland op #1 te houden.

Waar komt die 60 miljoen voor maritieme innovatieve scheepsbouw vandaan?
Ineens was daar het nieuws dat het kabinet 60 miljoen euro uittrekt voor innovatieve scheepsbouw. Waar komt dat vandaan? Marja van Bijsterveldt, kabinetsgezant voor de maritieme maakindustrie: “Ten onrechte wordt onze maritieme maakindustrie beschouwd als een rustig bezit. Samen met andere landen in Europa zijn we in enkele decennia een overgroot deel van ons mondiale marktaandeel voor commerciële zeeschepen kwijtgeraakt aan Azië. Van 45 procent in de jaren ’80 naar 4% nu, gemeten in gebouwd scheepsvolume. Met visie en stevige overheidssteun aan bedrijven neemt Azië en recent met name China stap voor stap onze industrie over, ook voor complexere schepen. Een schip bouwen in Nederland is volgens reders inmiddels 20% tot 40% duurder dan in Azië. (..) Nederland is afhankelijk van schepen voor onze veiligheid, droge voeten, energietransitie en welvaart. We kunnen ons niet langer het laissez-faire beleid van de afgelopen decennia permitteren.”

Maritieme visie herpakken, waarom & hoe dan?
Bij de pakken neerzitten, daar is Geert niet van: “Nederland is nu aan zet om die visie van weleer te herpakken. Daar zit een enorme potentie. Dat doe je eenvoudigweg door een stevige digitale component in die visie op te nemen. Het betekent dat digitalisering een belangrijk onderdeel moet worden van je bedrijfsvoering om in de maritieme sector te kunnen overleven. Waarom? Personeel is schaars en marges staan onder druk. Met een stevige digitaliseringsslag kun je zomaar 30 procent efficiency bereiken. Eenvoudigweg omdat je minder meerwerk hebt door vermijdbare, extra kosten. Ook de zoektocht naar informatie kan met een visie op digitalisering zeker 80 procent afnemen. Er zijn momenteel al maritieme bedrijven in Nederland die daarmee zeer succesvol zijn en met gemak de concurrentie uit het buitenland het hoofd kunnen bieden.” Daarover straks meer.


Geert Schouten, directeur Shipbuilder: “Bedrijven laten nog steeds kansen liggen”

Innovatieve scheepsbouw?: Eerst maritieme digitale training
Ok, dus eerst een softwarepakket aanschaffen om innovatieve scheepsbouw proberen op te zetten binnen jouw bedrijf en dan maar hopen op een behouden vaart? Geert: “Nee, dat loopt vaak verkeerd af. Sterker nog, daardoor wordt nogal eens gekozen voor maritieme ERP-software. Dat werkt prima voor de financiële afdelingen, maar de primaire processen stuur je daar lang niet altijd professioneel mee aan. De discussie moet juist niet gaan over maritieme softwarepakketten, maar over de vraag waar je als bedrijf naartoe wilt en hoe digitalisering daarbij kan helpen. Een maritiem bedrijf die nu enthousiast wordt raad ik aan om een training te laten geven door experts. Zij kunnen je voorbereiden op een succesvolle en innovatieve digitaliseringsslag. Het resultaat kan bijvoorbeeld zijn dat je differentieert in de keuze van softwaretoepassingen, zoals Michiel de Vliegher in dit artikel op de website van Damen uitlegt.”

Nu aan de slag met een innovatieve digitaliseringsslag
Slimme digitalisering maakt het mogelijk om op een nieuwe manier te werken. Dat is iets heel anders dan bestaande processen simpelweg te digitaliseren. Geert: “Hier laten veel bedrijven nog steeds kansen liggen. Een goed voorbeeld is het creëren van een concept bestek voor een complex schip. Ik zie dat dit bij veel bedrijven zomaar 3 weken duurt. In Nederland! En dat terwijl dit in slechts drie dagen kan. Hoe? Door slim gebruik te maken van geavanceerde technologieën en digitale tools. Zo kunnen bedrijven hun efficiëntie aanzienlijk verbeteren en ook sneller reageren op veranderende marktomstandigheden met veel concurrentie. Kijkend naar de quote van Marja van Bijsterveldt, is dat precies wat we als maritieme sector nu nodig hebben. Een innovatieve digitaliseringsslag stelt maritieme bedrijven in staat om flexibeler en competitiever te worden.”

BEST PRACTICES – implementeer je innovatieve scheepsbouw succesvol
Hoe ervaren maritieme bedrijven maritieme digitalisering eigenlijk? Een greep uit de best practices op dit uitdagende gebied.

In dit artikel vertelt Michiel de Vliegher, directeur van de Damen scheepsreparatiewerf te Vlissingen, dat een visie op digitalisering hem tijdens zijn carrière geld heeft bespaard. Door binnen een consortium samen te werken aan een slimme digitaliseringsslag.

In dit artikel zegt Hans Bink, Project Manager Business Innovation bij Oceanco: “We zijn gestart met het verkennen van de mogelijkheden om de beschikbare data slimmer in te gaan zetten, ten gunste van de kwaliteit en efficiency van het project. Omdat Yacht Builder (onderdeel van Shipbuilder Software) een flexibele oplossing is, hebben we ervoor gekozen om dit programma als data management tool in de organisatie te introduceren. Steeds meer teams zijn aangesloten en steeds meer data wordt als single source of truth hierin opgeslagen en beschikbaar gemaakt voor iedereen in de organisatie.”

Geert sluit af: “Zoals je ziet wordt succesvolle scheepsbouw door verschillende organisaties anders aangevlogen. Uit ervaring weet ik dat het inzetten op een digitale visie soms wazig klinkt maar een kraakhelder resultaat oplevert: een future proof innovatieve scheepsbouw.”