Midden in een periode waarin de containeroverslag in de Rotterdamse haven voor het tweede achtereenvolgende jaar is gedaald, trad Hanna Stelzel vorige maand aan als nieuwe director containers van Havenbedrijf Rotterdam. Die terugloop als gevolg van covid en geopolitieke onrust schrikken haar niet af. Integendeel: ‘Alle toekomstscenario’s wijzen op groei in het containersegment, daar moeten we ons op voorbereiden.’

Claudia Langendoen

Een bijzondere tijd om aan te treden.
,,Er zijn inderdaad volop uitdagingen. Enerzijds zien we een krimp van de totale overslagcijfers, tegelijkertijd moeten we anticiperen op groei die wordt verwacht. Alle toekomstscenario’s wijzen namelijk op groei in het containersegment. We verwachten dat in 2035 16 miljoen TEU aan extra capaciteit nodig zal zijn binnen de Hamburg-La Havre range. Wij kunnen daar 8 miljoen TEU van faciliteren met de lopende investeringen in het Rotterdamse havengebied. Daar moeten we ons op voorbereiden, en belangrijk: dat moeten we doen bínnen de bestaande terreinen die er zijn voor de containersector. Hierbij zijn de uitbreidingen van APM Terminals en Rotterdam World Gateway (RWG) meegerekend; die zijn nodig om in de benodigde capaciteit te kunnen voorzien. Ik ben ervan overtuigd dat we dit voor elkaar gaan krijgen.’’

U opereert wel in een periode vol onzekerheden, als gevolg van lagere consumptie, lagere productie in Europa en de sancties jegens Rusland. Allemaal belemmerende factoren. Hoe gaat u daarmee om?
,,Dit zijn onzekerheden die mijns inziens blijven. Ik ben ervan overtuigd dat we niet meer teruggaan naar de situatie zoals we die voor Brexit kenden. Dit is het nieuwe normaal. Daar moeten we mee leren omgaan en dat is moeilijk. De omstandigheden in de wereld kunnen we niet veranderen, maar we kunnen daar wel op inspelen. De sleutel daartoe ligt in het op orde hebben van onze fysieke en digitale infrastructuur, in het aanbieden van onder meer digitaliseringsproducten en in data-uitwisseling.’’


Foto: Jolanda Rijsdijk.

‘Ik voel me honderd procent thuis in Rotterdam’

Intussen speelt ook een onderwerp als verduurzaming een rol. Hoe ziet u uw rol daarin?
,,Groei van overslag is voor ons geen doel op zich. We kijken verder dan overslagcijfers en rendement. Havenbedrijf Rotterdam wil de positie van de Rotterdamse haven als containerhub verder versterken. Dat is goed voor de economie, werkgelegenheid en dus de brede welvaart, maar dit kan alleen als de containervolumes op een duurzame, veilige en efficiënte manier worden afgehandeld.’’

De Rijn is uw Heimat. U groeide op langs de Bodensee, studeerde onder meer technische bedrijfskunde in Duitsland en Schotland, werkte in de Duitse automotive industrie, logistiek en digitalisering en kwam pas in 2018 naar Nederland om voor het Havenbedrijf te werken. Wilt u daarmee werkelijk zeggen dat u pas sinds zes jaar Nederlands spreekt?
,,Haha, ja. Ik was gewend aan een Engelstalige werkomgeving. Bij het Havenbedrijf ging voor mij veel ineens in het Nederlands. Het was learning on the job. En ik heb een intensieve taalcursus gevolgd. Ik voel me intussen honderd procent thuis in Rotterdam. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad dat ik naar Nederland ben gekomen.’’

Wat gaat de binnenvaartsector merken van uw nieuwe rol?
,,Ik hoop dat men de aandacht voelt. Ik streef naar een mooie samenwerking met de sector, de eerste gesprekken met brancheorganisaties heb ik al gehad. Uitdagingen als de groeiende aantallen die binnenkomen, maar bijvoorbeeld ook de lage waterstandsituatie, krijg je niet alleen geregeld. Daarvoor is samenwerking nodig. Overigens heb ik vanuit mijn voormalige rol als accountmanager voor de binnenvaart al een netwerk in de sector.’’

Wat hoopt u verder?
,,Ik hoop dat er komende jaren meer vanzelfsprekendheden ontstaan. Dat we met alle betrokken partijen een meer concrete invulling kunnen geven aan begrippen als efficiency en duurzaamheid. Een mooi voorbeeld van een maatregel waarvan de toegevoegde waarde afgelopen tijd heel duidelijk werd, is Nextlogic (de integrale planning voor afhandeling van de containerbinnenvaart in de haven van Rotterdam, die begin 2023 werd ingevoerd, red.). Het plannen uit handen geven, heeft te maken met gedragsverandering. Dat is natuurlijk moeilijk, maar daardoor is wel de verblijftijd in de Rotterdamse haven met ruim twintig procent gedaald. Ik hoop dat we komende tijd nog meer van dit soort sterke resultaten van gedragsverandering gaan zien.’’

Dus samenwerking is het sleutelwoord?
,,En openheid! Dat lukt allemaal steeds beter, omdat gebruik aantoont welke positieve effecten veranderingen hebben. Zodra je iets concreet in handen hebt en ermee werkt, zie je het resultaat en dat overtuigt gebruikers. Dat zag je bij Nextlogic en dat zien we bijvoorbeeld ook bij apps die we ontwikkelen voor vrachtwagenchauffeurs. Dat maakt dat het steeds makkelijker wordt om aan iets deel te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat we daardoor steeds grotere stappen kunnen maken.’’