In het afgelopen jaar daalde het vrachtvolume in de binnenvaart met 6 procent.

———


Foto: Damen.

Walstroom voor dokwerk
Voor het grootste dok van Damen Shiprepair Amsterdam is een walstroominstallatie in gebruik genomen. Minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat sloot de installatie aan. De mobiele installatie wordt ingezet voor zeeschepen die voor reparatie, onderhoud of ombouw in het grootste droogdok van Damen Shiprepair Amsterdam verblijven. Hierdoor hoeven ze niet langer gebruik te maken van de eigen dieselgeneratoren om energie op te wekken, maar komt dit van de stillere en ‘groenere’ walstroominstallatie.

De installatie bestaat uit een nieuw aangelegd elektriciteitsnet en een mobiele container met daarin een frequentieregelaar. Dit zorgt voor aansluitmogelijkheden van 690, 440 of 400 volt en een frequentie van 50 of 60 Hz.

———


Foto: Rijkswaterstaat.

15 overtredingen
64 binnenvaartschepen zijn door Rijkswaterstaat gecontroleerd tijdens een actie in maart. 15 keer is een bestuurlijke boete opgelegd of proces-verbaal uitgeschreven. Voornamelijk werden regels rond vaar- en rusttijden overtreden.

RWS stelde voor 2022 een top 5 op van meest geconstateerde overtredingen. 1: rusttijden voor 8 uur niet ingevuld, 2: bemanningssterkte niet in orde, 3: aanvang en voortzetting vaart niet ingevuld, 4: onderbreking of beëindiging vaart niet ingevuld, 5: aan boord gaan of wisseling bemanning niet ingevuld.

———

Haringvlietbrug
De Haringvlietbrug draait op vaste tijden voor de hoge scheepvaart. Het is voor schippers niet meer nodig een passage vooraf aan te melden. De brug is in 2023 gerenoveerd en wordt sinds begin februari 2024 weer op afroep bediend. Er zijn nog aanpassingen nodig aan de verlichting op de brug. Hierdoor draait de brug tot 1 juni 2024 alleen als het licht is. Daarna draait de brug volgens de reguliere bedientijden.

———


Foto: Rijkswaterstaat.

Nog 6 maanden
De officiële opening van de Nieuwe Sluis vindt plaats in oktober. Op welke dag precies is nog niet bekend. Met de opening van de Nieuwe Sluis (427 meter lang, 55 meter breed, 16,44 meter diep) zijn de nieuwe zeesluizen klaar voor de toekomst. Het sluizencomplex zorgt voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen. De sluis is geschikt voor grote zeeschepen tot 366 meter lang, 49 meter breed en 14,5 meter diep kunnen er doorheen. Er wordt gehoopt dat de koning van België en Nederland aanwezig zijn bij de ceremonie of de sluizen openen.

———

Net als vroeger
Wilgentenen beleven een opleving in de circulaire economie. Van Oord heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Van Aalsburg voor het verder ontwikkelen en toepassen van fascinematrassen uit circulair materiaal. Fascinematrassen worden gemaakt van wilgenhout met jutedoek en worden gebruikt voor stabiliteit van de dijk, het voorkomen van landdegradatie en het beschermen van waterwegen tegen erosie. Vroeger werden wilgenmatten ook gebruikt om de Maasoever te verstevigen.