Een nieuw informatiesysteem moet de binnenvaart binnen Europa gaan helpen om nog efficiënter te kunnen werken. (Foto RWS)

Nederland ontvangt ruim 125 miljoen euro Europese subsidie voor de aanleg en verbetering van de infrastructuur voor transport. Daarvan komt bijna 44 miljoen euro ten goede aan de binnenvaart. Ook spoor en luchtverkeer krijgen geld.

Ellen Lengkeek

De geldpot was een stuk groter. De Europese commissie had 6,2 miljard euro beschikbaar in deze ronde van de Connecting Europe Facility (CEF). Hiervan was 3,6 miljard bestemd voor projecten in West-Europa.
Voor het verbeteren van de haveninfrastructuur langs de Maas is exact 37.395.885 euro uitgetrokken. Het geld gaat naar studies en werkzaamheden voor verbetering van de binnenhavens van Stein, Roermond en twee locaties in Maastricht. De provincie Limburg diende de aanvraag in.
Limburg wil net als Brabant met verschillende binnenhavens een beter netwerk realiseren om meer vervoer van de weg naar de rivieren te halen. Vanuit de Rotterdamse Maasvlakte wordt de komende jaren nog meer containervervoer verwacht voor het Europese achterland. De havens die eraan meewerken in Limburg zijn Stein in Sittard-Geleen, de haven van Roermond, Maastricht, Venlo en Tilburg.

Informatiesysteem
Een bedrag van 3.936.000 euro gaat naar Rijkswaterstaat voor de verdere ontwikkeling van rivier-informatiesystemen. Het gaat dan om uitwisseling van informatie die van invloed is op de binnenvaart in Europa zoals werkzaamheden. ,,Een veilige en efficiënte binnenvaart is erg belangrijk voor het transport in Europa. Daarvoor is een goede samenwerking tussen de Europese landen onmisbaar. Om die samenwerking te verbeteren ontwikkelt de Europese Unie een gezamenlijk informatienetwerk: River Information Services’’, legt Rijkswaterstaat uit.
Met River Information Services (RIS) kan in heel Europa op een gestandaardiseerde manier informatie worden uitgewisseld over en met schepen, bijvoorbeeld over hun lading en hun route. Een schipper hoeft zich nog maar een keer elektronisch aan te melden, aan het begin van zijn reis.’’

Het idee is dat schippers en verladers beter hun werk kunnen doen en dat Rijkswaterstaat de scheepvaart beter kan begeleiden. RIS is een verzameling van diensten. In Nederland zal Rijkswaterstaat een aantal diensten aanbieden. Met RIS gaat het vooral om het delen van informatie. Ook ondernemers, schippers, vaarwegbeheerders en andere overheden werken aan deze diensten mee. Door richtlijnen van de EU zijn de diensten straks in heel Europa te gebruiken. Hoe het precies in zijn werk gaat en welke apparatuur nodig is, wordt nog onderzocht.

Kade voor offshore
Ook het Havenbedrijf Amsterdam ziet een aanvraag door Brussel beloond. Voor een studieproject ter voorbereiding van een 580 meter lange kade bij IJmond krijgt het 2.037.610 euro. De kade moet gebruikt gaan worden voor het ontvangen, assembleren en onderhouden van offshore windmolen onderdelen en turbines.


Schippers, zoals hier varend door Parijs, hoeven zich straks maar een keer aan te melden bij het nieuwe RIS. (Foto E.Lengkeek)