Ook dit jaar staat de Duits-Nederlandse vakbeurs Shipping Technics Logistics in Kalkar in het teken van nieuwe ontwikkelingen in de binnenvaart, waaronder Umwelt, oftewel: het milieu. Een vanzelfsprekende keuze voor de organisatie van de enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland, die 24 en 25 september plaatsvindt. “Dit onderwerp is zó actueel, we willen helderheid creëren.’’

Auteur: Claudia Langendoen

Talrijke activiteiten staan in het teken van het thema waarvoor vorig jaar voor het eerst werd gekozen. Dit jaar wordt onder andere dieper ingegaan op de mogelijkheden van het gebruik van waterstof als brandstof in de binnenvaart. Aandacht is er voor het creëren van minder uitstoot door middel van het werken met lichtere materialen. En een absolute eyecatcher beloven de live demonstraties met een marine-motor zijn, zo verwacht projectmanager Leon Westerhof van de net over de Duitse grens nabij Arnhem gesitueerde Messe Kalkar. De Shipping Technics Logistics wordt er voor de zesde keer gehouden. “Ter plekke wordt gedemonstreerd wat er aan een marine-motor kan worden veranderd om een betere uitstoot te creëren,’’ verduidelijkt Westerhof. “Ik wil nog niet te veel prijsgeven over datgene wat er precies gaat gebeuren, maar ik kan wel zeggen dat live bestaande materialen worden vervangen waarbij de motor terug in bedrijf wordt gebracht.’’

Milieu
De twee dagen durende beurs belooft verder volop informatie over nieuwe ontwikkelingen in de binnenvaartbranche en wetenswaardigheden. Dat opnieuw voor het thema milieu is gekozen, behoeft weinig uitleg. “Niets is zo actueel als dit thema,’’ legt Westerhof uit. “Er is nog zoveel onzekerheid. Niemand weet wat er gaat gebeuren en welke investeringen moeten worden gedaan. Wij willen kaders schetsen en helderheid creëren in hoe we dingen kunnen gaan doen en welke kosten dat met zich meebrengt.’’

5000 bezoekers
Over de exposanten kan Westerhof eveneens nog niets prijsgeven; de namen van de deelnemende bedrijven worden vier weken voor de beurs vrijgegeven. Duidelijk is wel dat een keur aan Duitse en Nederlandse bedrijven hun nieuwste producten, trends, innovaties en diensten presenteren, waarbij de volledige binnenvaartbranche wordt belicht. En dat op een vloeroppervlakte van 9.000 vierkante meter. De verwachting is dat gedurende twee dagen zo’n 5000 personen de beurs bezoeken. Daarmee is de beursvloer zeker niet bomvol, maar dat is juist de kracht van de Shipping Technics Logistics, verwoordt de beursorganisator. “Het draait vooral om kwaliteit en persoonlijk contact waarbij bezoekers en exposanten alle tijd voor elkaar kunnen nemen.’’ Zodat zij volop gelegenheid hebben om informatie uit te wisselen en inspiratie op te doen. “Wij zijn de enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland en Kalkar is gelegen aan de Rijn,’’ benoemt Westerhof nog een pluspunt. “En een voordeel is dat wij beschikken over eigen hotels naast de beursvloer, wat ideaal is voor beursgangers. Vooral ook voor wie ’s avonds onze Messe-Party bezoekt en in een ontspannen setting met live muziek wil napraten en netwerken.’’ Wie beursdagen inclusief overnachting wil boeken, dient echter wel snel te zijn. “Onze hotels zitten die dagen erg vol, maar er zijn nog plekken beschikbaar.’’ Kalkar ligt op zo’n 20 kilometer van de Nederlandse grens.