Foto: Port of Rotterdam/Martens Multimedia

Er is 6 procent minder overgeslagen in de haven van Rotterdam in de eerste negen maanden van 2023 dan in dezelfde periode in 2022. De oorzaken van de daling worden gezocht in de beperkte groei van de wereldeconomie en de geopolitieke spanningen. Er werden vooral minder containers en kolen overgeslagen.

,,De cijfers zijn in lijn met onze prognoses’’, reageerde op interim-CEO Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam. ,,De economie heeft de weg naar boven nog niet gevonden en dat blijft wegen op de overslagcijfers. Ondanks de lagere doorvoer blijven we investeren in een vitale en klimaatneutrale haven. We hebben daarvoor in het derde kwartaal een belangrijke mijlpaal bereikt in het CO2-transport-, en opslagproject Porthos. Na de positieve uitspraak van de Raad van State in augustus is de definitieve investeringsbeslissing in oktober genomen en gaan we zo snel mogelijk starten met de aanleg. Dankzij Porthos wordt straks 2,5 miljoen ton CO2 per jaar afgevangen en opgeslagen.’’
De voornaamste dalingen in 2023 zien we vooral in kolenoverslag (-16,8 procent), vooral omdat er minder gestookt werd in elektriciteitscentrales. De wereldwijde vraag naar goederen ligt als gevolg van inflatie, beperkte economische groei en geopolitieke spanningen nog steeds lager dan in 2022. De effecten hiervan zijn zichtbaar in de overslag van containers in Rotterdam. Het containersegment zag een afname van 8,1 procent in gewicht en 7,2 procent in aantallen containers. Ook het roll-on/roll-off verkeer (-3,8 procent) en overig stukgoed (-13,7 procent) daalden als gevolg van verlaagde consumentenuitgaven, hoge voorraden en lagere investeringen.