Beelden uit de film voor het KNVR-debat. (bron KNVR)

Het eerste maritieme verkiezingsdebat werd succesvol digitaal opgezet in Nieuwspoort. Een debat geleid door Twan Huys en de KNVR, en ter plekke geanalyseerd door de branche.

Ellen Lengkeek

,,Er is weinig aandacht voor de maritieme sector in de verkiezingsprogramma’s’’, aldus organisator Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders bij haar inleiding. ,,Misschien moeten we ons dat zelf ook aantrekken.’’
Directeur Annet Koster kon het CDA direct een paar telefoontje besparen rondom de inzet van private beveiliging tegen piraterij en gijzelingen in onder meer West-Afrika. ,,Gelukkig kan ik melden dat de wet door de Eerste en Tweede Kamer is. Ik maak graag gebruik van het aanbod van het CDA om wat extra druk te zetten zodat we per juli van dit jaar met private beveiligers kunnen gaan varen.’’ Een plan waar D66 niets mee op heeft. ,,Zorgen voor veiligheid is typisch een taak van de overheid’’, sprak Tjeerd de Groot, uit angst voor excessen

Rondgedobberd
Er werd door CU, VVD, GroenLinks, SGP, CDA en PvdA ook gesproken over Covid-19, verduurzaming, en het veilig vervoeren van lading. Bij de discussie rondom het coronavirus kwam kapitein en eigenaar Egbert Bos van cv Scheepsvaartonderneming Anet met vragen voor de politici. Nederland speelt een belangrijke rol bij het aflossen van zeevarenden door de Europese hubfunctie van de haven Rotterdam en vliegveld Schiphol.
Bos: ,,In het voorjaar van 2020 heb ik met m’n schip vijf weken rondgedobberd in de Zuid-Chinese Zee vanwege het instorten van de vrachtenmarkten door Covid-19. In Vietnam werden we vanwege de Covid-restricties geweigerd om proviand en drinkwater in te slaan. Uiteindelijk moesten we hiervoor uitwijken naar Singapore. Aflossing van bemanning was wegens wereldwijde Covid-restricties niet mogelijk in Azië. Dit vond maanden later plaats in Europa. Bemanning en ikzelf zaten vier tot vijf maanden langer aan boord dan gepland. Gebrek aan perspectief zorgden voor een gespannen sfeer aan boord. Ik maak me zorgen als straks vaccinaties verplicht worden om te mogen reizen. Hoe gaat u zich inspannen voor Nederlandse zeevarenden op de prioriteitenlijst voor het vaccinatieprogramma? En wat kunt u betekenen voor de niet-Nederlandse zeevarenden op de Nederlandse vloot om zich te laten vaccineren?’’, vroeg hij de politici.
Een ingewikkelde situatie voor de politiek, zo ondervond Stieneke van der Graaf van de CU, die de situatie van het schip kende. ,,De scheepvaart hoort bij de vitale sector, maar komt niet voor in de top drie van vaccinatie. Het is nog niet duidelijk hoe het straks zal gaan lopen. De politie vraagt er ook om, het onderwijs. En anderen.’’ Volgens de ChristenUnie moet de minister het Europees aan de orde stellen.

Gezonde mensen
Mark Harbers van de VVD ondersteunde Van der Graaf. ,,Vaccins zijn nog ontzettend schaars en daar volgen wij het advies van de Gezondheidsraad: eerst de zorg en kwetsbare ouderen. En ik ga ervan uit dat het overgrote deel van de achterban van de KNVR zal bestaan uit gezonde mensen onder de zestig jaar. Dus ook zeevarenden moeten tot de zomer wachten.”

Boeiend was ook het gesprek over de veiligheid van lading door VVD’er Harbers en Christa Oosterbaan van de PvdA met ervaring als zeevarende en wonende op Terschelling. Een discussie op gang gebracht door Sven Machielsen, directeur van de Nile Dutch Africa Line. ,,Af en toe is er een ongeval zoals met de MSC Zoë die containers verloor in de Noordzee. Wij als containerrederij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt. Wat gaat u daaraan doen of is het aan de rederijen zelf?’’

Meer bevoegdheid voor Kustwacht en de ILT, naleving van de sjorregels voor het goed vastzetten van lading werd geopperd, meer certificering, een vervolgonderzoek door MARIN en goed contact met verladers om te weten wat erin de containers zit bij een incident.

Ecologische ramp
,,In Nederland worden mensen goed opgeleid en ook de sjorploegen doen hun werk goed, maar dat zal in andere havens nog wel eens anders zijn’’, aldus Oosterbaan. Voor de PvdA moet ook duidelijk zijn wie de eigenaar van het bewuste schip is. Geen gemakkelijke opgave. De zoektocht naar de eigenaar van het schip Zoë, die twee jaar geleden 342 containers verloor, zou uiteindelijk leiden naar Napels en mogelijke betrokkenheid van de Italiaanse maffia.
Oosterbaan wilde daar niet over speculeren, maar wel het belang aanstippen van de vraag wie nu verantwoordelijk is, hoe moeilijk ook, voor het opruimen van al die rotzooi. ,,We vinden nog steeds spullen onder het zand en ze spoelen aan. Een ecologische ramp’’, aldus Oosterbaan, ,,waar de minister sneller op had moeten aanslaan.’’