H.Essers kan beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. De terminal, tot nu toe bekend als de Markiezaat Container Terminal, zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen.

Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en negentienduizend zonnepanelen. Daarnaast wordt 45 duizend vierkante meter extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210 duizend vierkante meter.

De maximale capaciteit van 250 duizend teu per jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal – buiten de Burgemeester Peterssluis – maakt de nieuwe terminal geschikt als consolidatiehub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen geladen worden en vrachten gebundeld, waardoor H.Essers tegemoet kan komen aan de behoefte van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die willen importeren en exporteren via deze havens. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten. H.Essers ziet de terminal als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk.