De Thesisprijswinnaars van 2020, 2021 en 2022

De leerstoel Dennie Lockefeer werd met twee jaar verlengd. Dat betekent dat de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen) en haar partners ook de komende twee jaar intensief onderzoek naar de binnenvaart zullen doen. Er staan heel wat thema’s op de agenda, waaronder inzetten op intermodaliteit wat past binnen de ambities van de Europese Green Deal.

Matthias Vanheerentals

Al drie jaar werken UAntwerpen en Van Moer Logistics samen met partners uit de maritieme supply chain voor de Leerstoel Dennie Lockefeer, die inzet op onderzoek, onderwijs en dienstverlening op het vlak van de binnenvaart. Drieëndertig bedrijven, organisaties en particulieren engageerden zich om bij te dragen aan de leerstoel. Die wordt nu met twee jaar verlengd. Daardoor zullen weer heel wat lezingen georganiseerd worden.

De verlenging zorgt ervoor dat er een nieuwe doctoraatsstudent kan worden aangeworven om onderzoek te doen naar de binnenvaart. ,,Het onderwerp moet nog bepaald worden’’, zegt leerstoelhouder Katrien Storms. ,,Het zal een onderwerp worden dat intermodaliteit zal stimuleren. In Europa blijft de binnenvaart alsook spoorvervoer op hetzelfde percentage schommelen. Die modal shift gebeurt niet heel sterk. Daar zal de onderzoeker meer op focussen.’’

Korte en lange termijn
De Leerstoel Dennie Lockefeer doet onderzoek op korte en lange termijn. ,,We hebben onder meer korte termijn onderzoek gedaan naar het containervervoer op de Rijn en kijken hoe dat de komende jaren gaat evolueren’’, aldus Katrien Storms. ,,We zagen veel disrupties en laag water, dus dat is een interessante case. We kijken ook naar de effecten op de binnenvaart.’’ Op lange termijn wordt ingegaan op supply chain issues in de binnenvaart. Meer specifiek wordt diepgaand toegepast onderzoek over demurrage and detention uitgevoerd.
Het doctoraatsonderzoek wordt verwacht in 2024 verdedigd te worden, maar in tussentijd wordt de output in lezingen meegegeven.

Daarnaast mogen de partners ook altijd thesisonderwerpen aanbrengen. Hiermee wil de leerstoel de volgende generatie managers kennis laten maken met de binnenvaart. Eén van de onderwerpen is de corridorwerking in België. ,,We bundelen goederen om naar de haven te brengen, zodat er volle schepen van 70 tot 150 moves vertrekken, zodat de congestie in terminals vermindert’’, zegt Storms. ,,Het wordt heel praktisch gericht. Daar kunnen we werken met studenten. Vergroening is een thema dat zeker aan bod zal komen, steeds in constante dialoog met de partners. We hebben ook een aantal Nederlandse partners waarmee we samenwerken.’’

Binnenvaart
De Leerstoel Dennie Lockefeer werd in 2019 opgericht binnen de schoot van het Universiteitsfonds Antwerpen, nadat Dennie Lockefeer, een klinkende naam in de maritieme sector met een groot hart voor de binnenvaart, op 42-jarige leeftijd overleed. Het doel van de leerstoel was om kennis over maritieme logistiek te blijven delen en aan toekomstgerichte oplossingen te werken om de binnenvaart binnen te loodsen in een klimaat van innovatie, research en verdere ontwikkeling.
,,De stoel probeert de binnenvaart meer onder de aandacht te brengen onder studenten’’, vertelt Storms. ,,De leerstoel financierde onder meer het werk van drie jonge onderzoekers, reikte drie scriptieprijzen uit aan vijf laureaten, maakte vier beurzen voor de Antwerp Inland Navigation School mogelijk en zorgde naast de inauguratie voor twee lezingen, een webinar, een boekvoorstelling, artikels in kranten en magazines en communicatie over de binnenvaart. De leerstoel bereikte op die manier niet louter de lokale havengemeenschap, maar een breed internationaal publiek.’’

Voor de komende twee jaar engageerde Van Moer Logistics, waar Dennie werkzaam was, zich als gouden partner. ,,De inzichten, resultaten en oplossingen die de leerstoel aanreikt, zijn voor ons allen waardevol om onze toekomst verder succesvol uit te bouwen. Op die manier doen we de nagedachtenis aan Dennie alle eer aan. Zo geven we vandaag om Dennie en tegelijk ook om morgen’’, aldus Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics.