Ab Initio is in korte tijd een klinkende naam geworden in de binnenvaart, als de naam van het nieuwe opleidingsschip van STC Group. Een van haar illustere voorgangers kreeg aan het einde van de zomer een nieuwe, vaste ligplaats in Dordrecht. De Prinses Beatrix voer onder begeleiding naar het Binnenvaartmuseum, waar het zoveel mogelijk in de oude staat teruggebracht is en wordt.

Daarmee ging een lang gekoesterde wens in vervulling van vereniging De Binnenvaart. Die lobbyde jarenlang bij het STC om een van de beroemde Prinsessen-schepen (ook de Prinses Irene en Prinses Christina werden begin jaren zestig te water gelaten) als vijfde vaartuig in zijn collectie te mogen opnemen. Concordia Damen uit Werkendam, de nieuwe eigenaar van de Prinses Beatrix, stond voor dat verzoek open en besloot het schip in bruikleen te geven aan De Binnenvaart. De Binnenvaart krijgt in de toekomst, mocht verkoop ter sprake komen, het eerste recht van koop.

CEO Chris Kornet van Corcordia Damen: ,,Wij wilden het schip in bezit hebben vanwege zijn bijzondere geschiedenis en het prachtige model. Het Binnenvaartmuseum had haar zinnen ook gezet op het schip als varend erfgoed maar kon er niet aan komen. Ze hebben ons benaderd om het schip toch te mogen exposeren en zo is het idee gegroeid. Het schip is goede handen bij het museum. Het heeft een goede ligplaats, wordt goed onderhouden en heeft een sociale functie die ons wel past.’’

Wat maakte de Prinses Beatrix in jullie ogen zo speciaal?
,,Het schip is in Nederland gebouwd op de werf van Hendriks in Dodewaard. Het is een bijzonder mooi model. Zeer veel Nederlandse schippers hebben hun opleiding op dit schip gevolgd en zij, en hun kinderen, zijn later weer klanten van ons geworden.’’

Wat is de rol geweest van Concordia Damen bij het ‘museum-waardig’ maken van het schip?
,,Wij hebben het schip weer in originele kleuren (de romp wit, de waterlijn groen en het onderste halfrond in Havana-bruin) teruggebracht. Daarnaast proberen we samen met het museum het schip verder terug te brengen in originele staat. Waarbij we misschien ook de huidige motor gaan vervangen voor het origineel model. Dat gaat technisch en financieel een grote uitdaging worden.’’

Wat is nu de officiële status?
,,Concordia Damen blijft eigenaar. De Binnenvaart onderhoudt, beheert, exposeert en parkeert het schip. De belangrijkste voorwaarde voor ons aan de overeenkomst is dat wij in samenspraak ook altijd beschikking hebben over het schip en dat het schip ook ingezet moet worden voor sociaal verantwoorde doelen.’’

Denken jullie dat het Binnenvaartmuseum de eindbestemming is voor het schip?
,,Daar ziet het voorlopig naar uit.’’

Het opleidingsschip Prinses Beatrix, oorspronkelijk van het Koninklijk OpleidingsFonds voor de Scheepvaart (K.O.F.), kreeg bij de bouw het aanzien van een toen moderne Kempenaar, is 53,50 meter lang, 7,08 meter breed, heeft een diepgang van 1,65 meter. Ze was toen uitgerust met een 5 cilinder, 250 pk Bolnes motor. De Binnenvaart koestert nog de wens om weer een Bolnes-motor te bemachtigen en heeft inmiddels een draaiend exemplaar van het juiste type op het oog. Zodra die, gezien de strenger wordende milieueisen, vervangen moet worden zou hij ingebouwd kunnen worden op de Prinses Beatrix, mits dat uiteraard kan binnen de dan geldende wetgeving.

Getracht wordt de Prinses Beatrix te laten voldoen aan het predicaat van Varend Erfgoed Nederland. Bij het opheffen van het KOF in 2003 is het archief daarvan geschonken aan het Binnenvaartmuseum. Het thema van het Binnenvaartmuseum in 2013 was het Binnenvaartonderwijs van het K.O.F. Deze tentoonstelling zal aan boord van de Prinses Beatrix in de toekomst weer terug te vinden zijn.

Daarnaast is het idee gerezen om de geschiedenis van de schippersinternaten een plekje te geven op de Prinses Beatrix. Vereniging De Binnenvaart heeft al het archief ontvangen van het Prins Hendrik Internaat uit Vreeswijk.
Het schip heeft een ligplaats gekregen naast de René Siegfried. De Binnenvaart is nog in conclaaf met de gemeente Dordrecht en Rijkswaterstaat over het definitief maken van deze ligplaats.