De Ulstein SX190 wordt door waterstof aangedreven.

De Noorse scheepsbouwer en -ontwerper Ulstein heeft een door waterstof aangedreven scheepsontwerp ontwikkeld voor emissieloze scheepvaart in de offshore-industrie.

Jan van de Nes

Onlangs heeft DNV GL de vijf meest veelbelovende alternatieve brandstoffen voor de scheepvaart geïdentificeerd, met waterstof als de ultieme nul-emissie-oplossing. Het eerste complete systeem op waterstof is nu samengesteld door Ulstein Design & Solutions BV, in samenwerking met Nedstack brandstofceltechnologie BV. Dit ‘SX190 Zero Emission DP2 bevoorradingsschip’ is geschikt voor een groot aantal offshore ondersteuningsactiviteiten.
,,De maritieme industrie moet ambitieus zijn in het aanbieden van groene oplossingen voor een duurzame toekomst. Met dit vaartuig streven we naar toekomstige zero-emissie-operaties met een langdurige operationele inzet’’, zegt Tore Ulstein, adjunct-CEO van de Ulstein Group. Hij kondigt zee-beproevingen aan voor 2022.

Twee weken
De Ulstein SX190 kan vier dagen in nul-emissiemodus werken. Met de snelle ontwikkelingen op het gebied van waterstofopslag en brandstofceltechnologieën is echter een toekomstbestendige nul-emissieduur van maximaal twee weken beoogd, kondigt het bedrijf aan. Voor uitgebreide missies en mogelijkheden kan het schip terugvallen op zijn meer conventionele diesel-elektrische systeem, met behulp van scheepsdieselolie met een laag zwavelgehalte.
Het ontwerp is gebaseerd op het bestaande SX190-vaartuigplatform van Ulstein en heeft een totaal geïnstalleerd vermogen van 7,5 MW, waarvan 2 MW wordt gegenereerd door een brandstofcel-energiesysteem, meestal Nedstack Proton Exchange Membrane (PEM) brandstofcellen, die zich in een aparte tweede machinekamer bevinden.
PEM-brandstofcellen zetten waterstof en lucht om in elektrische energie, warmte en water en produceren daarbij geen schadelijke emissies. De systemen van Nedstack zijn al bewezen in de multi-megawatt vermogensbereiken.
De PEM-brandstofcellen die in het SX190-ontwerp worden gebruikt, worden gevoed door waterstof uit drukvaten in containers; dit is een beproefde en gemakkelijk verkrijgbare technologie. Deze waterstofopslagcontainers kunnen worden geladen en gelost door normale containerhandlingapparatuur, waardoor de noodzaak voor dure bunkerinfrastructuur wordt geëlimineerd.