Het scheepsmodel van de Rene Siegfried in Miniworld.

Het scheepsmodel van de museumboot Rene Siegfried is op de laatste dag van september geopend in Miniworld Rotterdam.

De Rene Siegfried is het eerste en tot op heden enige binnenvaartmuseum van Nederland. Er waren al diverse maritieme en scheepvaartmusea, maar de binnenvaart had nog geen eigen ‘cultuur-thuis’. Sinds de oprichting van vereniging De Binnenvaart in 1990 was zo’n museum een van de grote wensen.

Toen duwboot Rene Siegfried, liggend in Nierstein, in 2004 te koop werd aangeboden heeft de vereniging deze na lang onderhandelen en een grondige opknapbeurt gekocht en ingericht als binnenvaartmuseum. Aanvankelijk bevond het zich enkel in de machinekamer en voorpiek van de duwboot. In grote vitrines werd door middel van modellen, foto’s, gebruiksvoorwerpen, prullaria en dergelijke de geschiedenis van de binnenvaart weergegeven. Scheepswerf De Biesbosch kreeg bijzondere aandacht, want op deze werf is het schip in 1963 te water gelaten.
De ruimte op de Rene Siegfried is beperkt. Omdat de boot in het verleden veel zogenoemde Lashbakken heeft geduwd over de Rijn ontstond het idee om de Lashbak SG S 6013 te kopen en in te richten als expositieruimte. Met de permanente expositie wordt de evolutie van de binnenvaart weergegeven vanaf de houten zeilvaart tot en met de huidige moderne duwvaart.

Jubileum
In februari vierde vereniging De Binnenvaart zijn dertigste verjaardag. Ter ere daarvan arriveerde een dag later in het Binnenvaartmuseum het cadeau van de vereniging aan zichzelf: een schitterende maquette van de voormalige scheepswerf De Biesbosch. Het is een eerbetoon aan de roemruchte scheepswerf die een belangrijk onderdeel vormt van de 800-jarige Dordtse geschiedenis.

De duwboot Rene Siegfried is in 1963 gebouwd bij scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht. De opdracht was gegeven door de Franse staatsrederij Compagnie Française de Navigation Rhenane, kortweg CFNR genoemd, uit Straatsburg. Zij was het tweede schip uit een serie van drie zusterschepen, die speciaal voor de vaart op de Boven-Rijn waren ontworpen, Als eerste in de serie kwam de Marseille van de werf. De rij werd gesloten door de Auguste Detouf. De Rene Siegfried kreeg bouwnummer 414 en werd vernoemd naar een van de directeuren van rederij CFNR.

Erfgoed
Het scheepsmodel werd geopend door binnenvaartadvocaat Marius van Dam. Hij toonde zich lovend over het initiatief: ,,Door vereniging De Binnenvaart is de René Siegfried als maritiem cultureel erfgoed veilig gesteld. In het kielzog van de René Siegfried als binnenvaartmuseum heeft De Binnenvaart een documentatiecentrum, organiseert zij aan de binnenvaart gerelateerde reizen en doet zij nog veel meer.’’

,,De duweenheid René Siegfried als Binnenvaartmuseum kent vele duizenden bezoekers per jaar. En daar komt de link met Miniworld Rotterdam om de hoek kijken. De haven van Dordrecht valt ook onder het Havenbedrijf Rotterdam, zodat de René Siegfried in Miniworld Rotterdam thuishoort. Die band bracht de vereniging De Binnenvaart ertoe om in Miniworld Rotterdam de binnenvaart beter op de kaart te zetten. En hoe kan dat beter dan door een model van de René Siegfried met daarvoor duwbakken en Lashbakken?’’
,,Zo heeft de René Siegfried inmiddels drie levens. Een eerste leven dat begon in het begin van de
duwvaart op de Rijn, een tweede leven als het Binnenvaartmuseum van Nederland en nu een derde leven als model in Miniworld Rotterdam. Voor een derde leven is een doop niet nodig maar ik wil wel de daarbij behorende woorden uitspreken: Ik wens het model van de René Siegfried met duwbakken en Lashbakken en Miniworld Rotterdam als bemanning daarvan, een behouden vaart!’’