Een blik in de werkplaats van KTB Koning in Meppel.

KTB Koning maakte rond 2005 vooral naam in de binnenvaart als eerste revisiebedrijf in Europa met gecertificeerde 
CCR2-motoren. Deze werden in eigen beheer ontwikkeld en vervolgens afgenomen en gecertificeerd door TNO. Het zegt iets over de innovatiekracht van 
de organisatie uit Meppel.

Yvonne Vogel

,,We willen graag vooruitstrevend zijn’’, zegt Jacob Koning. Samen met zijn broer Hendrik vertegenwoordigt hij de derde generatie binnen het familiebedrijf. ,,Het is in 1952 opgericht door onze opa. Hij richtte zich met name op landbouw. Trekkers en shovels, dat soort zaken. Later stapte mijn vader in, en die nam het na verloop van tijd over. Of het in mijn jeugd thuis veel over de zaak ging? Dat viel wel mee. Werk en privé werd zoveel mogelijk gescheiden. Op verjaardagen ging het zo min mogelijk over het familiebedrijf. Het is goed om er af en toe los van te komen.’’
Wel werd het al snel duidelijk dat hij interesse had in werken bij KTB Koning. ,,Rond mijn veertiende hielp ik in vakanties weleens mee in de werkplaats, maar de echte passie voor het vak ontstond rond mijn twintigste. Ik studeerde aan de Hotelschool, maar merkte dat de liefde voor techniek, handel en de binnenvaart sterker was.’’ En dus stapte hij in, net als zijn broer. ,,Onze vader is nu nog directeur-eigenaar, maar hij is inmiddels 65 jaar en langzaam aan het afbouwen. Dus opvolging wordt een steeds groter en belangrijker gespreksonderwerp.’’

Techniek
Koning denkt dat het voor de toekomst van KTB Koning goed is wanneer de boel weer een beetje wordt opgeschud. ,,Techniek vernieuwt continu, alles gaat digitaal. Mijn broer en ik zijn daarmee opgegroeid. In de tijd dat wij tien offertes op de computer uitwerken, heeft onze pa er misschien twee klaar. Dat is geen onvermogen, het komt doordat wij van jongs af aan niet beter weten. Ook over social media en marketing hebben wij meer kennis.’’
Dat komt goed van pas bij het onder de aandacht brengen van de dienstverlening. ,,De scheepvaart is onze grootste afzetmarkt, daar zijn we naar schatting zo’n 70 procent van de tijd mee bezig. Naast reviseren maken we ook bestaande motoren zuiniger, zodat ze voldoen aan bepaalde uitstootnormen. We zijn merkonafhankelijk, kopen goed en scherp in en beschikken over veel ervaring. Alle machines hebben we in eigen beheer, we besteden niets uit. Daardoor zijn de lijnen kort, wat de snelheid van onze dienstverlening bevordert en kosten naar beneden brengt. Dat vinden klanten natuurlijk prettig.’’

De expertise van de om en nabij veertien medewerkers wordt eveneens als een pluspunt gezien, weet Koning. ,,Het vinden van geschikt personeel is een flinke uitdaging. We hebben weinig verloop, maar er is wel altijd ruimte voor nieuwe medewerkers. Het echte sleutelwerk is helaas een uitstervend vak. Terwijl het juist zo mooi is om met mechanische motoren bezig te zijn. Het ene moment ben je met een Dafje in de weer en het volgende moment sta je aan een Caterpillar te sleutelen. Geen dag is hetzelfde. En je hebt flink eer van je werk. De vooruitgang die dankzij de inspanningen ontstaat, is immers zichtbaar.’’
Al met al ziet Koning de toekomst van KTB Koning positief tegemoet. ,,We hopen nog veel CCR2-motoren (en vanaf 2020 Stage V Yuchai-motoren) op de markt te brengen, zowel als hoofd-, boegschroef-, pomp- en generatormotor. Na verloop van tijd hebben deze natuurlijk ook weer service en onderhoud nodig. Dat reviseren kun je wel aan ons overlaten.’’ Na 67 jaar is met de vakkennis immers niets mis.