HES
Impala koopt HES Hartel Tankterminal en investeert 90 tot 100 miljoen om de terminal af te bouwen. Er zullen 50 tanks komen, ligplaatsen die schepen van VLCC-formaat kunnen laden en 9 ligplaatsen voor schepen. Er worden onder meer biobrandstoffen opgeslagen.
Foto: HES

———


Sinaasappelsap…
In de Rotterdamse haven is opnieuw een grote lading drugs gevonden. Dit keer 976 kilo in bevroren sinaasappelsap in vaten. Straatwaarde: 73 miljoen euro.

———


Offshore opdrachten
Van Oord heeft twee nieuwe offshore windprojecten toegewezen gekregen: Baltic Power in de Baltische Zee en Greater Changhua 2b en 4 in Taiwan. De contracten hebben een gezamenlijke waarde van ruim 500 miljoen euro. Eenmaal operationeel zullen de twee offshore windparken energie leveren aan ongeveer 2,5 miljoen huishoudens. Voor de klus in de Baltische Zee wordt de Svanen ingezet (foto voorpagina) voor de plaatsing van monopiles en transitiestukken. De drijvende kraan is speciaal ontworpen om het hoofd te bieden aan de omstandigheden in de Oostzee, inclusief de uitdagende bodemsamenstelling.
Foto: Van Oord

———


6,5 miljoen ton minder
Gedurende de eerste negen maanden van dit jaar boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 49,6 miljoen ton. 6,5 miljoen ton minder overslag dan in dezelfde periode in 2022. De grootste daling is te noteren bij de massagoederen. Vloeibare bulk (nafta, diesel en biodiesel) daalt met 15,2 procent en komt uit op 11,2 miljoen ton. Droge bulk (vaste brandstoffen zoals kolen, ertsen, landbouwproducten en bouwmaterialen) boekt 12,7 miljoen ton minder overslag en komt op 26,7 miljoen ton.
Daarnaast ging de containeroverslag achteruit (-7,8 procent). Stukgoed (breakbulk) neemt met 5,4 procent af tot 7,3 miljoen ton. Ro/ro (rollend materieel) blijft status quo op 2,8 miljoen ton. Ertegenover staat dat 2022 het beste jaar ooit was voor North Sea Port.
Foto: North Sea Port

——–


Leesbaar
Bij de vaarwegen in Zuid-Holland vervangt Rijkswaterstaat de (voor) hoogteschalen zodat ze weer goed leesbaar zijn. Handig, zodat schippers goed zien wat de hoogte is van de brug waar ze onderdoor moeten varen.
Foto: verkeersleider Rolph