Archieffoto Port of Rotterdam/Kees Torn

220,7 miljoen ton
De omvang van de totale goederenoverslag in de Rotterdamse haven lag het eerste halfjaar 5,5 procent lager (220,7 miljoen ton) dan in dezelfde periode in 2022 (233,5 miljoen ton).

———


Caroline Nagtegaal

Walstroom
Met het aannemen van de Verordening voor alternatieve brandstoffeninfrastructuur (AFIR) is vastgelegd dat er meer walstroompunten voor binnen- en zeevaart worden aangelegd. Parlementariër Caroline Nagtegaal onderhandelde er 2 jaar over in Brussel.

———

33,4 miljoen ton
De bedrijven in North Sea Port boekten in het eerste halfjaar van 2023 een goederenoverslag via zeevaart van 33,4 miljoen ton. Dit is 11 procent (-4,2 miljoen ton) minder dan in dezelfde periode in 2022. Bij de binnenvaart gaat het om een daling van 31,3 miljoen ton overslag (-6,0 procent). Het gaat met name om recessiegevoelige producten zoals bouwmaterialen, staal (voor automotive) en petroleumproducten zoals gas- en dieselolie.

———

Prachtig werken op het water!
De prachtige foto op de voorpagina is gemaakt door loods Simon Gebraad op de Samskip Hoffel. Dit schip vaart onder Nederlandse vlag voor een Duitse eigenaar. Samskip heeft het schip gecharterd en vaart ermee tussen IJsland en Nederland of Engeland. Het is een kleine feeder van nog geen 100 meter.
Simon is sinds zes jaar loods en leverde de foto in bij de Havenvrienden, waar maandelijks een winnende plaat wordt gekozen. Dat deze het erepodium pakte moge duidelijk zijn. Simon helpt schepen tot 250 meter de haven van Rotterdam in en uit. Daarvoor heeft hij 15 jaar wereldwijd gevaren bij de Rotterdamse rederij Jumbo.

———


Haven Hamburg

Fatale tijdsdruk
De Onderzoeksraad heeft het rapport ‘Dodelijk ongeval in ladingtank van chemicaliëntanker NCC Safa’ gepubliceerd, dat plaatsvond op 20 april vorig jaar voor de kust van IJmuiden. Bij het inertiseren met stikstof, het verdrijven van zuurstof uit de tank, is de eerste stuurman overleden en is een matroos zwaargewond geraakt. Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van een falende afsluiter en verkeerde aannames onder tijdsdruk zorgden voor een gevaarlijke situatie. Bij het voorval zijn niet de juiste procedures gevolgd.

———


De KNVR laat politicus Caroline van der Plas de Rotterdamse haven zien en vertelde haar over verduurzaming zeeschepen.

Netto 0
De 175 lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) hebben een historisch akkoord bereikt voor de reductie van emissies door de internationale zeevaart. In of rond 2050 moet netto nul uitstoot van broeikasgassen zijn gerealiseerd. De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) had liever een scherpere deadline gezien, maar is positief. ,,Het belangrijkste was dat er zo snel mogelijk een doelstelling voor netto nul uitstoot wordt overeengekomen. Dit is wereldwijd het eerste sectorspecifieke klimaatakkoord: een historisch moment’’, aldus KVNR-klimaatspecialist Nick Lurkin.
Naast de uitfasering van broeikasgassen zijn er tussentijdse controles afgesproken van tenminste 20 procent absolute reductie in 2030 ten opzichte van 2008 en tenminste 70 procent absolute reductie in 2040 ten opzichte van 2008.