De voorbereidingen voor de veertig LNG-binnenvaartschepen van Shell zijn in volle gang. De Waal in Werkendam levert hiervoor het complete pakket aan voortstuwings- en manoeuvreerproducten; een serieuze productiecapaciteit die vraagt om een strakke planning. ‘We zijn nu al een buffer aan het opbouwen. Zo zijn de hennekokers, roerkoningen en roeren volop in productie en het assenstaal en staal voor de roeren is op voorraad ingekocht’, vertelt de gloednieuwe directeur Albert Visser.

Visser is in januari aan de slag gegaan als directeur bij machinefabriek De Waal en viel als het ware met zijn neus in de boter met deze mooie order van Concordia Damen. ,,Dit is onze corebusiness, hier is De Waal goed in. Daarnaast zie ik het als een mooie test voor alle kennis die we in huis hebben, voor de slagkracht van De Waal. Tevens zie ik het als middel om te bewijzen dat de combinatie van faciliteiten die wij bieden – de liften, kades en moderne machinefabriek – ideaal is om dit werk te leveren. Voor mij persoonlijk ervaar ik het als examen doen na jarenlang studeren. Het is de kers op de taart.’’

Familiebedrijf
Visser heeft inmiddels al een paar jaar ervaring met het werken in familiebedrijven. ,,Dat is wat ik het liefst doe, er zit zoveel drive en passie achter. Natuurlijk is het belangrijk een klik te hebben met de familie en die voel ik zeker bij De Waal. Ik heb tevens affiniteit met de scheepvaart; mijn opa en oma hebben altijd gevaren en ik heb een oom en tante die nog steeds varen.’’
Na de eerste maanden bij De Waal ervaart de nieuwe directeur de enorme bult aan energie die van De Waal afstraalt. ,,De Waal staat goed in de markt en als ik vanuit de verte die torenkranen zie, voelt het als een voorrecht om onderdeel van dit team te zijn en er leiding aan te geven.’’

Buffer opbouwen

Die bult aan energie waar Visser over spreekt, kan De Waal goed gebruiken met betrekking tot de veertig 110 x 11,40 LNG-schepen van Shell. In mei wordt het eerste schip aan de kade verwacht. Tot die tijd wordt er in de machinefabriek keihard gewerkt aan de opbouw van een mooie buffer om de productie en leververplichtingen aan te kunnen. De opdracht komt voor De Waal neer op veertig dubbelschroevers. Dat betekent honderdzestig roerbladen, veertig stuurmachines, tachtig schroefasinstallaties, honderdzestig Green Award gecertificeerde binnen- en buitenseals en daarnaast nog vele aanverwante producten zoals remmen, flenzen en stromingskappen.
Visser: ,,De eerste zending hennekokers is inmiddels naar de cascobouwer van Concordia gestuurd. De hennekokers, roerkoningen en roeren zijn in productie en verder zijn we druk bezig met de roeropbouw, het verbeteren van snijpakketten en met de optimalisatie van het lasprogramma van onze lasrobot. Uiteindelijk moet deze robot immers honderdzestig roeren verwerken, plus overige onderdelen zoals lieverjukken en schroefaskokers.’’

Betrouwbare kwaliteit

De nieuwe directeur benadrukt dat naast al deze werkzaamheden bij De Waal ook de overige opdrachten gewoon blijven doorgaan. ,,We houden onze betrouwbaarheid, kwaliteit en snelle levertijden. De Waal staat bekend om de flexibiliteit; ook de spoed- en reparatieklussen gaan continu door.’’
Omdat bij De Waal nieuwbouw en reparatie door elkaar heen lopen, is ervoor gekozen een nieuwe tweede schroefasbank voor schroefassen tot 11 meter aan te schaffen. Deze draaibank verdubbelt de schroefascapaciteit, waardoor De Waal nog sneller kan leveren. Op die manier treedt de machinefabriek met moderne middelen de toekomst verder tegemoet. ,,Omdat we nu een goede buffer aan het opbouwen zijn voor de komst van de LNG-schepen voor Shell, kunnen we blijvend de kwaliteit van onze overige producten en diensten hoog houden’’, aldus Visser tot besluit.