De zeehaven van Dordrecht. Foto: Havenbedrijf Rotterdam

De Wilhelminahaven in Dordrecht, de meest landinwaarts gelegen zeehaven in Nederland, wordt de komende jaren geoptimaliseerd. Havenbedrijf Rotterdam trekt drieënhalf miljoen euro uit voor de vervanging van afmeerboeien, het vernieuwen van de loopsteiger en afmeerpalen en in een duwbakvak. Met deze investeringen wordt de afhandelcapaciteit verhoogd, de nautische ruimte optimaal benut en de veiligheid voor alle gebruikers vergroot.

De huidige afmeerboeien in de Wilhelminahaven – Dordrecht Inland Seaport – worden vervangen door vijf gecertificeerde nieuwe afmeerboeien met een trekkracht tot 200 ton. De nieuwe boeiconfiguratie vergroot de board-board afhandelcapaciteit en biedt grotere schepen de mogelijkheid om meer en gelijktijdig over te slaan.

De komende maanden worden ook de zee- en binnenvaartsteigers in de opgeknapt en vernieuwd. Ook wordt er een afmeervoorziening voor duwbakken gecreëerd. Dit duwbakvak biedt ruimte voor het afmeren van zes tot acht duwbakken die benodigd zijn voor de board-board overslag op de afmeerboeien in de Wilhelminahaven. Hiermee worden de overzichtelijkheid en het veilig gebruik van de Wilhelminahaven verbeterd en de nautische ruimte optimaal benut. Daarmee wordt meteen ook een optimale nautische ontsluiting voor Kilkade 7 gerealiseerd.