Het binnenvaartschip kwam met een flinke knal vast te zitten onder de Willembrug. Foto ter illustratie: Pixabay.

Een binnenvaartschip heeft zich deze vrijdagochtend om half acht met een flinke klap klem gevaren onder de Willemsbrug in Rotterdam. Daarbij vielen enkele lege containers in de Maas. Het schip zat bijna twee uur vast onder de brug en is inmiddels losgetrokken. Er zijn geen gevaarlijke stoffen in het water terechtgekomen.

Ellen Lengkeek

Naar de oorzaak, of inschattingsfout van de schipper, wordt onderzoek gedaan. Het verkeer op de brug moest worden stilgelegd omdat de Veiligheidsregio eerst onderzoek moest doen naar onder meer leidingen die door de Willemsbrug lopen. Voor zover bekend zijn deze niet beschadigd. Ook aan de Willemsbrug ontstond alleen oppervlakkige schade. Wel wordt verder onderzoek gedaan naar de stabiliteit van de brug. De brandweer sprak van een flinke klap.

Het 135 meter lange schip zou onder Duitse vlag varen en ligt inmiddels vast aan de wal voor verdere inspectie. Door tij, eb en vloed, is de doorvaarhoogte verschillend, dat kan een inschattingsfout voor de schipper hebben veroorzaakt. Toen het water wat zakte kwam het schip weer los.
Rijkswaterstaat heeft twee gezonken containers geborgen. In tegenstelling tot het wegverkeer dat moest omrijden via de Erasmusbrug os Maastunnel, kon de scheepvaart doorgaan.

Op social media werd direct veel gereageerd. ‘Zo te zien moet het prima mogelijk zijn wat ballast toe te voegen zodat het schip dieper komt te liggen, waardoor het los komt en verder kan. Maar dat zal wel weer te simpel geredeneerd zijn’, werd als oplossing bedacht. En ook: ‘Als je eronderdoor kan kijken betekent niet dat je eronder door kan varen.’
Het gebeurt vaker dat binnenvaartschepen tegen de Willemsbrug botsen met hun containerlading.