Boos!
Dat waren de demonstranten heel erg, die gekleed als kwallen, anemoon en walvis langszij kwamen bij het megaschip Hidden Gem (228 meter) in de Waalhaven. Daar wordt het schip aangepast om diepzeemijnbouw uit te kunnen voeren op zoek naar metalen op de zeebodem van de Stille Oceaan. De demonstranten vinden dat het onderwaterleven door dit soort werkschepen ernstig wordt aangetast.
(foto E. Lengkeek)


Ontspannen voor 80 miljoen
Over de inrichting van het mega dure Nelson Mandelapark, er was 48 miljoen euro begroot maar het wordt ruim 80 miljoen, mogen Rotterdammer deze maand meedenken. Het park wordt aangelegd in de Maashaven, die hiervoor anders is ingericht voor de binnenvaart. De schepen hebben pontons gekregen, goed voor een kleine 60 ligplaatsen. Schippers en bemanning zien hier straks een park met heuvels, een waterplein voor kinderen, een boulevard en horeca. Volgens plan wordt de havenkop vanaf 2025 aangepakt. Vooral bewoners van Rotterdam-Zuid moeten hier kunnen ontspannen met zicht op de binnenvaartschepen.
(impressie gemeente Rotterdam)


Nieuwe fusiehaven is zover
Het is nu alleen nog afwachten op een definitief groen licht van het Vlaamse parlement maar dan is de fusie tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen een feit. Zonder verdere hobbels gaan de havens vanaf einde april verder onder de naam Port of Antwerp Bruges. De haven moeten elkaar versterken door samenwerking. De fusiehaven komt voor 80 procent ‘in handen van’ Antwerpen, terwijl Zeebrugge een belang heeft van 20 procent. Antwerpen richt zich met name op doorvoer van chemicaliën, Zeebrugge op verschepen van auto’s en vloeibaar aardgas.


190: Treurfeestje nadert voor Botlek
Geen record om trots op te zijn maar er worden inmiddels met ironie festiviteiten georganiseerd rond de aankomende 200ste storing van de Botlekbrug. Inmiddels, zo meldde Rijkswaterstaat onlangs nog, staat de teller op 190 storingen. De nieuwe en complexe brug is nu 6,5 jaar in gebruik. Veel problemen zijn ontstaan met elektronica en vergrendeling. Rijkswaterstaat heeft inmiddels altijd en team klaarstaan om storingen te verhelpen. Scheepsverkeer heeft er weinig hinder van.
(archieffoto M. den Ouden)