Zo’n vijftien schepen, waaronder H2Barge van de Rotterdamse rederij Future Proof Shipping, die vaart op waterstof, hebben een AO-emmissielabel. Foto: Future Proof Shipping

Over het nut van het invoeren van een Emissielabel Binnenvaart zijn de meningen verdeeld. In 2030 zou elk binnenvaartschip in de beroepsvaart zo’n label, ten teken van schoner varen, moeten hebben. Het zijn er nu nog geen vijftien.

• Claudia Langendoen

Het zal op deze manier het échte probleem niet oplossen, betogen diverse binnenvaartondernemers. Het ontbreekt aan echt goede innovatie, vinden zij. Zolang de perfecte brandstof er niet is, bereik je niets. Tijdens een belronde spraken we enkele schippers over de invoering van het Emissielabel Binnenvaart om scheepvaart te verduurzamen.
,,Niemand weet waar hij aan toe is. Dát is het grootste probleem’’, verwoordt binnenvaartondernemer Rein Schut het overheersende gevoel. ,,Het is goed dat ze voor van alles willen zorgen, maar je kunt niet een emissielabel ophangen aan iets wat er nog niet is. Dan kan er wel heel mooi naar de scheepvaart worden gewezen en naar de luchtvaart bijvoorbeeld. Maar zeg maar hoe we het moeten doen. Er is geen richtlijn.’’
Schut reageert desgevraagd op de invoering van het Emissielabel Binnenvaart, waarover het laatste woord nog niet is gezegd. Er zijn voor- en tegenstanders en Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft bezwaren geuit. KBN heeft de minister gevraagd aanpassingen aan te brengen. Volgens de branchevereniging voldoet het label niet aan alle afspraken, zoals gemaakt in de Green Deal. Met name een label voor de emissie per ton kilometer ontbrak nog, aldus KBN, dat pleit voor het verder ontwikkelen van het label.
Een deel van de binnenvaartondernemers staat sowieso sceptisch tegenover het Binnenvaart Emissie Label, zoals dat wordt uitgewerkt.

Schip verkocht
,,Op zich is het wel haalbaar, ik geloof er wel in, maar het probleem is dat de overheid gaandeweg het spel de regels steeds aanpast’’, betoogt schipper Marten Kombrink die recent zijn verouderde binnenvaartschip, de Tolé (bouwjaar 1956), van de hand deed. De milieuregelgeving is een van de redenen waarom hij geen nieuw schip terugkoopt en zichzelf nu verhuurt als kapitein op schepen. ,,Op papier klinkt een label allemaal leuk, maar beleidsmakers weten niet hoe of wat. Dat tast hun geloofwaardigheid aan.’’
De strenge regelgeving is ook voor Cor Markgraaf mede de reden om over niet al te lange tijd te stoppen. ,,In Nederland slaan we door in alles, zo ook in het milieuprobleem. En ze verzinnen in Brussel van alles, maar er zijn geen alternatieven.’’
Het ontbreekt aan echte innovatie, maken de binnenvaartondernemers duidelijk. ,,Je kunt als beleidsmakers wel van alles roepen en zeggen hoe het moet, maar er gebeurt niets zinnigs waar we iets mee kunnen,’’ zegt Rein Schut. ,,Als dat was gebeurd, dan zou bijvoorbeeld het stikstofprobleem in de woningbouw ook allang zijn opgelost.’’

Te snel
,,Maak nu eens pas op de plaats,’’ bepleiten de ondernemers. Rein Schut: ,,En ga werken aan écht goede ideeën. Waar is het idee dat ons écht groener zal maken, een idee dat wél gaat werken? Dat moet van de wetenschap komen, maar intussen wordt er volop gepusht. Politici willen te snel.’’
,,We worden tot kosten gedwongen, terwijl we niet weten of we er goed aan doen’’, stelt zowel Schut als Markgraaf. Schut: ,,Iets wat nu een oplossing lijkt te zijn, blijkt over twee jaar opeens weer heel anders te liggen. Dat is waar we met z’n allen tegenaan lopen.’’
Terwijl de branche zelf ook echt wel wil, stellen zij ook. Schut over zijn persoonlijke situatie: ,,Wij willen heus vergroenen. Vanaf januari gaan wij bijvoorbeeld zelf ook met HVO bijmengen varen, zodat we twintig procent CO2-reductie hebben. Wij doen echt ons best, maar wat we doen, is een wassen neus.’’

Smeriger
,,Wij hebben sinds enige tijd een CCR2-motor staan’’, vertelt Cor Markgraaf op zijn beurt. ,,CCR2 is de norm, maar je gebruikt meer gasolie en ik vind de uitlaat smeriger dan van de oude motor. Kortom: je doet mee, maar de situatie wordt er niet beter op.’’
En zo blijft het tobben, maken de schippers duidelijk. Rein Schut: ,,Ik ken genoeg collega’s die dieselelektrisch varen of met een accu. Maar om nou te zeggen dat dat de toekomst is? Nee, als dat zo zou zijn, was het al veel verder uitgerold. De toekomst gaat heel snel en die perfecte brandstof komt er, we weten alleen nog niet wat het zal zijn.’’