Impressie van het Engelse windpark Hornsea.


Buss Terminal Eemshaven en DEME Offshore hebben een contract getekend voor de installatie van 165 funderingsconstructies voor het Engelse windpark Hornsea Two, waarmee dit het grootste windpark ter wereld wordt.

Voor de Eemshaven is dit het zeventiende windpark als basishaven. Hornsea Two wordt gerealiseerd op ongeveer 89 kilometer buiten de kust van Yorkshire (UK) in de Noordzee. ,,We vinden het fantastisch dat we zo’n groot project hebben binnengesleept in de Britse wateren. Dat laat nog eens zie hoe sterk ons projectteam in Hamburg en onze terminal in de Eemshaven samen zijn’’, aldus managing director Martin Schulz van de Buss Energy Group over het nieuwe project.
Het Hornsea Two-windpark is eigendom van de Deense energiegroep Ørsted en zal bestaan uit 165 Siemens Gamesa-turbines van 8 MW. Met een totaal vermogen van bijna 1,4 GW gaat het park ongeveer 1,3 miljoen huishoudens voorzien van groene stroom. DEME Offshore is verantwoordelijk voor de logistiek en installatie van de zogenoemde monopiles (funderingspalen) en transitiestukken (verbindingsdeel tussen de fundatie en de torenpaal). Een immens karwei, want deze funderingspalen wegen tot wel 1230 ton per stuk. Dat is vergelijkbaar met het gewicht van ongeveer drie volledig volgeladen Boeing 747-400 vliegtuigen.
Zware-ladingrederij Jumbo Shipping gaat de 165 funderingspalen van Rostock naar Eemshaven en de 135 transitiestukken van Aalborg naar Eemshaven vervoeren. De resterende dertig komen vanuit Engeland. Naar verwachting is het 462 vierkante kilometers grote park in 2022 volledig operationeel.
Groningen Seaports’ CEO Cas König is trots: ,,Prachtig dat DEME opnieuw voor de Eemshaven kiest als basishaven voor dit enorme project. En een mooi succes voor Buss Terminal Eemshaven, dat al bewezen heeft dit soort gigantische projecten goed aan te kunnen. Dit is goed voor de activiteiten in de haven, voor de werkgelegenheid en toont het aan dat de Eemshaven écht is uitgegroeid tot een van de belangrijkste offshore windhavens aan de Noordzee.’’

NortH2
Eind februari presenteerde een consortium van Gasunie, Groningen Seaports en Shell Nederland al het project NortH2: de productie van groene waterstof met stroom die door een megawindpark op zee wordt opgewekt. Met 3 tot 4 gigawatt in 2030 wordt invulling gegeven aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord.
Daarnaast heeft het project de ambitie om door te groeien naar zo’n 10 gigawatt rond 2040. Dat is goed voor het energieverbruik van 12,5 miljoen Nederlanders. De groene waterstofproductie, initieel in de Eemshaven en later mogelijk ook op zee, zal naar verwachting zo’n 800.000 ton per jaar zijn in 2040. Dat scheelt een uitstoot van zo’n zeven megaton CO2 per jaar. NortH2 heeft de steun van de provincie Groningen en gaat op zoek naar partners om het project te realiseren.
De eerste windturbines zouden al in 2027 kunnen staan, afhankelijk van vergunningen en investerende partijen. Daarnaast voorziet het plan in een grote elektrolyser in de Eemshaven, waar de windenergie wordt omgezet in groene waterstof. Het consortium overweegt verder de mogelijkheid om elektrolysers op zee te plaatsen. Ten slotte is een slim transportnetwerk in Nederland en Noordwest-Europa nodig om de 800.000 ton groene waterstof naar voornamelijk industrie, maar later mogelijk ook naar de consument te brengen.
De Eemshaven is een belangrijke schakel tussen windenergie opgewekt op zee en de omzetting naar groene waterstof op land. De aardgasinfrastructuur is geschikt voor opslag en grootschalige transport van waterstof vanuit Noord-Nederland naar de rest van Nederland en Noordwest-Europa. CEO Cas König van Groningen Seaports: ,,In Noord-Nederland bouwen we al actief aan de groene industrie van de toekomst. Zo gebruikt een belangrijk deel van de industrie in Delfzijl al waterstof en is de bouw van Europa’s grootste groene waterstoffabriek in onze havenstad dichtbij.’’