Om de Antwerpse Royerssluis te beschermen tegen overstromingsgevaar, gaat waterkeringsspecialist Aggéres uit Schoten over een lengte van 340 meter opdrijvende keermuren aan weerszijden van het sluisplateau van de Scheldezijde plaatsen. Het wordt de grootste installatie met autonome waterkeringsmuren in de hele wereld.

Matthias Vanheerentals

In plaats van de sluis uit te rusten met dubbele poorten aan de Scheldezijde, gaat Aggéres aan weerszijden van het sluisplateau over de lange richting automatisch opdrijvende keermuren plaatsen. ,,Aangezien het sluisplateau naar de sluiskop toe helt, moeten we de kering in trappen bouwen’’, zegt directeur Anthony Fémont. ,,Hiervoor hebben we opdrijvende tussenpalen ontworpen. Bij activatie komen aan weerszijden alle tussenpalen uit de grond, gevolgd door de keermuren.’’

Water doet werk
Het gaat om de Self Closing Flood Barrier (SCFB), een product van Aggéres. Het principe is: laat het water zélf het werk doen. De SCFB is een concept dat gebruikmaakt van de druk van het opkomende water om de keermuur volledig autonoom te sluiten. ,,Het probleem wordt dus de oplossing’’, aldus Fémont. ,,Er is geen energiebron nodig. Er is geen menselijke interventie nodig. Het onderhoud is minimaal. Het systeem heeft een levensverwachting van minimaal vijftig jaar. Het is bestand tegen vandalisme en kan gerealiseerd worden onbeperkt in lengte. Het is onzichtbaar in rustpositie. Alle componenten zijn verborgen onder de grond. Het activatiebassin heeft als functie de getijden te volgen via één of meerdere leidingen verbonden met de waterweg.’’

Kritiek waterpeil
Een terugslagklep op de afvoer voorkomt dat het bassin met de keerwand zich met water vult voor het kritieke waterpeil bereikt wordt. Fémont: ,,Wanneer het water in het activatiebassin het kritieke peil bereikt, loopt het water via de verticale invoerpijp in het hoofdbassin en wordt de keerwand omhoog gestuwd. Eens volledig gesloten zet de keerwand zich vast door middel van een sluitblok. De keerwand staat in positie voordat het water over de kade stijgt en behoudt deze positie zodat het achterland beschermd is tegen overstromingswater. Zodra het water zakt, zal de keerwand gelijktijdig met het water naar zijn rustpositie terugkeren.’’

Internationale markt
Aggéres hoopt dat zijn innovatieve installatie aan de Royerssluis de poorten zal openen naar de internationale markt. ,,Met ons waterkeringssysteem in het Nederlandse vissersdorp Spakenburg stonden we in 2016 plots overal in de media, zelfs in landen en continenten waar men nog nooit van ons had gehoord. Vandaag krijgen we regelmatig de vraag van bedrijven en overheden in de Verenigde Staten, Canada en Azië om oplossingen aan te reiken. Binnen de vijf jaar hopen we vestigingen te openen in Duitsland en Frankrijk, maar ook de rest van de wereld wenkt.’’

Renovatie
De Royersluis werd een jaar geleden afgesloten in verband met een grote renovatie. Omdat de bruggen over het Albertkanaal worden verhoogd voor grotere containerbinnenvaart moet de sluis meegroeien. Ook vanwege de scherpe bocht die de Schelde hier maakt, zodat vierbaks-duwvaart er goed kan manoeuvreren. De nieuwe sluis maakt deel uit van de economisch belangrijke binnenvaartverbinding tussen Luik, Antwerpen en Parijs. Vroeger was het een zeesluis met een lengte tot 140 meter. Tot voor kort maakten binnen- en kustvaart er gebruik van. De sluis wordt verbreed van 22 tot 36 meter en verlengd van 180 naar 235 meter. De werkzaamheden duren naar verwachting tot in 2025.