De nieuwe interieurbouwhal.

Memorabel 2024 voor Tinnemans Floating Solutions

Dat 2024 een bijzonder jaar is voor allround scheepswerf Tinnemans Floating Solutions is een understatement. Met de ingebruikname van een gloednieuwe productiehal met showroom voor de interieurafdeling later dit jaar en de bouw van duwboot Mara zet het Maasbrachts familiebedrijf de koers uit naar de toekomst.

De vorige productiehal van de interieurafdeling was sinds 2007 niet meer gevestigd bij de hoofdlocatie aan de Industrieweg in Maasbracht. ,,Dit functioneerde, maar ideaal was het natuurlijk niet’’, kijkt Mirjam Tinnemans terug. ,,Je hebt het liefst het hele bedrijf op één locatie of toch tenminste op een steenworp afstand.’’ De nieuwe hal, met een oppervlakte van 1600 vierkante meter ligt ook effectief op een steenworp afstand, op een prachtige zichtlocatie aan het water.

Met de uitstraling van het stuurhuis van een schip wordt het een ware eyecatcher in Maasbracht. De nieuwbouw hal heeft alle ruimte om te dienen als interieur werkplaats, machinaal gedeelte, montage van meubilair, opslagruimte en een showroom in te vestigen. ,,Dat gaat het voor onze klanten laagdrempelig houden om binnen te lopen en we zullen hier ook veel meer ruimte hebben om nieuwe producten op het gebied van interieur aan onze klanten te tonen’’, aldus Mirjam en Geert Tinnemans.


Driedubbele draadankerlier voor ms Hoop van Zegen.

Nieuwbouw Mara
Niet alleen de ingebruikname van de nieuwe interieurbouwhal later dit jaar, ook de opdracht van binnenvaartondernemers Benjamin Hoeykens en Sarah Pius voor de bouw van duwboot Mara (19 x 11,2 x 2,2 meter) zorgt voor een positieve vibe binnen het familiebedrijf. Het is de eerste keer dat beide partijen met elkaar in zee gaan. ,,Maar na zeven eerder gebouwde duwboten kent Tinnemans Floating Solutions het klappen van de zweep wel’’, zegt opdrachtgever Benjamin Hoeykens. ,,Wij zijn heel open naar elkaar in het hele bouwproces en overleggen alles. Zo komen we gaandeweg tot aanpassingen of verbeteringen. Dat is prettig, want op tekening zie je nu eenmaal niet alles. Ik toch niet in ieder geval.’’

Anders dan bij de voorgaande duwboten wordt duwboot Mara breder: duwboot Mara wordt geen 10 meter, maar 11,20 meter breed. Dat is nodig omdat in de machinekamer grotere motoren (2 x 1620 PK Caterpillar Stage V-motoren) komen. Daar komt nog 800 PK elektrisch vermogen bij. Verder zijn een grotere boegschroef en straalbuizen voorzien. Ook wordt de Mara voorzien van boordnet, zonnepanelen op de stuurhut, onafhankelijk stuurwerk, ADN en vier 60 ton koppellieren. Doelstelling is om certificaten te halen om met circa 14.000 ton te kunnen varen, maar ook sleepopdrachten te kunnen uitvoeren.

Debby en Mirjam Tinnemans volgen het proces met voldoening. ,,We hebben van oudsher veel Belgische klanten en genieten veel vertrouwen in die markt. Benjamin Hoeykens komt regelmatig bij ons op bezoek om de voortgang te volgen. Door de intensieve samenwerking verloopt het voortvarend!’’


Duwboot Mara in aanbouw.

Lieren op maat en aluminium bijboten
Naast de focus op de nieuwe productiehal voor de interieurafdeling en de werkzaamheden aan de duwboot Mara zet het familiebedrijf meer en meer in op specialistisch maatwerk, met als toonvoorbeeld de lieren en aluminium, SI-gekeurde (bij-)boten op maat. ,,Van heinde en ver worden onze op maat gemaakte lieren besteld. Menig voor- en achterschip, alsmede ponton is al voorzien een Tinnemans-lier en/of Tinn-Silver SI-gekeurde bijboot. Als we zelf onze lieren of Tinn-Silver bijboot spotten op een schip, zijn we daar best trots op’’, aldus Jan en Debby Tinnemans.

Met de drie droogdokken, grote constructiehal, nieuwe productiehal voor aluminiumbouw voor de afdeling Tinn-Silver (sinds 2023) en de nieuwbouwhal in spé van interieurbouw, is Tinnemans Floating Solutions zich goed aan het klaarstomen voor de toekomst. ,,Niemand kan in de glazen bol kijken, maar af een toe dat duwtje in de rug geven, dat heet ondernemerschap. Het is dus nogal wat. Wie ons in de laatste jaren niet meer heeft kunnen bezoeken, zal versteld staan van de gerealiseerde veranderingen op eigen terrein’’, besluiten Jan en Geert Tinnemans trots.


Aluminium bijboot Sequana.