Alewijnse heeft een vijfde schip in een serie van negentien Damen CombiFreighters 3850 opgeleverd aan Damen Yichang Shipyard in China. Daarbij was de systeem integrator verantwoordelijk voor de levering van alle elektrische systemen en materialen, de supervisie over de installatie en de inbedrijfstelling aan boord. Het elektrische werk op de overige veertien short sea vrachtschepen staat gepland voor de komende twee jaar.

De vijfde CombiFreighter 3850 wordt binnenkort overdragen aan de eigenaar Blue Fin Shipping na een projecttijd van twee jaar, afgesloten met succesvolle proefvaarten eind november in Shanghai. Elke maand wordt er één vrachtschip uit een serie van negentien opgeleverd, bestemd voor verschillende klanten.

De uitgebreide scope van Alewijnse aan boord van de serie vrachtschepen omvat de elektrische enginering, de levering van de systemen en onderdelen, supervisie van de installatie en het grootste deel van de inbedrijfstelling. Het gaat daarbij om systemen voor energiedistributie, brandbeveiliging, communicatie en andere toepassingen. Ook de bouw van de schakelborden hoort bij de verantwoordelijkheden van Alewijnse.

De strenge COVID-beperkingen in China en algemene problemen met de toeleveringsketen vormden een uitdaging voor deze projecten, maar Alewijnse heeft dit opgelost door waar mogelijk lokale arbeidskrachten in te zetten en het reizen tot een minimum te beperken.

De 90 meter lange Damen CombiFreighters 3850 kunnen een breed scala aan goederen vervoeren, waaronder staal, hout, pulp en kunstmest. Door een grote capaciteit te combineren met lage operationele kosten, zetten zij een nieuwe standaard voor economische en ecologische prestaties in short sea shipping.