Binnenhavens hebben hun tarieven voor havengeld gemiddeld met 3.1 procent verhoogd dit jaar vergeleken met 2019. Dat is hoger dan het door het CPB verwachte inflatiecijfer van 1,4 procent. Dit meldt onderzoekbureau Panteia dat jaarlijks onderzoek doet naar de havengelden in Nederland.

In totaal zijn er in Nederland 95 (binnen)havens die havengelden heffen bij het laden of lossen van binnenvaartschepen. Hiervan hebben 38 havens besloten de haventarieven te verhogen. In de overige havens bleven de tarieven gelijk. Hieronder vallen onder andere belangrijke havens zoals Rotterdam, Groningen Seaports en Harlingen.

Het gemiddelde havengeldtarief bedraagt per ton laadvermogen 0,14 euro. Er zijn hierbij grote verschillen per binnenhaven op te merken: de goedkoopste havens kennen een tarief van 0,05 euro per ton laadvermogen of minder, terwijl de duurste havens met tarieven rekenen van meer dan 0,20 euro per ton laadvermogen.

De tarieven stegen het meest in de binnenhavens van Ridderkerk (33 procent) en Den Bosch (25 procent). Ook in Leeuwarden werd een forse verhoging van 19,2 procent doorgevoerd. De duurste binnenhavens van Nederland in 2020 zijn Ameland, Huizen, Eindhoven, Weert, Drachten en Den Helder.