Systeemintegrator Alewijnse breidt zijn succesvolle samenwerking met Next Generation Shipyards uit met een contract voor de elektrische installatie en automatisering voor vier nieuwe M-klasse jetgedreven loodstenders. De schepen zijn een doorontwikkeling van de superlichte krachtpatser Mira uit 2020, een van de lichtste loodstenders uit de vloot van Nederlands Loodswezen, waarvoor Alewijnse ook de elektrische installatie verzorgde.

Bron: Netherlands Maritime Technology

Gewichtsbesparing, slimme technologie, een verbeterd rompontwerp en een brandstofbesparing van 30%. Het nieuwe tenderontwerp blinkt uit in duurzaamheid. De sterke, jetgedreven aluminium tenders zijn 15 ton lichter dan haar voorgangers, dit is het equivalent van het gewicht van twee volwassen olifanten. Door het lagere gewicht is aanzienlijk minder brandstof nodig, waardoor het schip minder CO₂ en roet uitstoot.

Alewijnse is trots om bij te mogen dragen aan deze energie efficiënte schepen. Minne van der Valk, sales manager bij Alewijnse: “Wij delen dezelfde visie voor een duurzame wereld en werken als systeemintegrator nauw samen met de beste partners bij het aanbieden van duurzame automatiseringssystemen en elektrische installaties, waarbij digitalisering en toekomstige technische ontwikkelingen een belangrijke rol spelen.”

Aan boord van de schepen, die als vervanging dienen voor de vier loodstenders uit de Discovery klasse uit 1996, is Alewijnse verantwoordelijk voor het complete elektrische ontwerp, de systeemintegratie en installatie van de elektrische systemen voor voortstuwing, energieopwekking, automatisering, alarmering, navigatie, verlichting en heating, ventilation & airconditioning (HVAC). Na oplevering blijft Alewijnse nauw betrokken bij deze schepen en speelt het bedrijf een belangrijke rol in het onderhoudsprogramma.

Alewijnse heeft zich door de jaren heen onderscheiden als een specialist in het elektrisch installeren van deze kleine, maar zeer complexe zeegaande schepen. Minne van der Valk: “Het stuurhuis oogt als een cockpit van een vliegtuig. Er moet in een zeer klein ruim heel veel apparatuur worden ingebouwd. Bij het ontwerp en in de uitvoering spelen kwaliteit en betrouwbaarheid een grote rol. Veel systemen in deze schepen zijn ook redundant uitgevoerd, waarbij een mogelijke storing in een systeem het veilig opereren van het schip niet in de weg mag zitten.”

Kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid spelen niet alleen een rol bij de bouw van elektrische systemen, maar ook in de samenwerking met klanten, relaties en partners van Alewijnse. Minne van der Valk. “De relatie met onze klanten is op basis van wederzijds vertrouwen in onze kennis en expertise, waardoor we samen telkens met succes nieuwe projecten kunnen opleveren. Onze samenwerking met Next Generation Shipyards gaat terug tot 2019, die met Loodswezen zelfs tot 2010, met de bouw van diverse loodskotters en loodstenders.”

Dirk Keizer, directeur bij Next Generation Shipyards : “Bij de vorige opdracht heeft Alewijnse ons goed kunnen ondersteunen in de optimalisatie van het schip. Door de opzet van een nieuw one-line diagram en het gebruik van Mastervolt componenten hebben we een betrouwbare basis kunnen creëren en gewicht kunnen besparen. Voor de elektrische installatie van deze nieuwe tenders is er daarom opnieuw voor Alewijnse gekozen.”

De bouw van de vier nieuwe loodstenders start nog dit jaar, waarbij de oplevering gefaseerd is gepland tussen 2023 en 2025. Na oplevering wil Nederlands Loodswezen de jetgedreven tenders inzetten voor het aan of van boord brengen van loodsen op zeeschepen die aanmeren in havens langs de Nederlandse kust of de Vlaamse havens aan de Schelde.