De opdracht van Subsea7 voor een Energy Storage System van Bakker Sliedrecht is een dubbele primeur. Het is de eerste opdracht voor een dergelijk systeem op deze schaal voor de in Sliedrecht gevestigde onafhankelijke systeemintegrator, en de Seven Arctic van Subsea7 is het eerste heavy construction / flex-lay vessel ter wereld, dat wordt uitgerust met een dergelijk energiebesparend systeem.

Optimale prestaties voldoen aan groene ambities
“Het Energy Storage Systeem van Bakker Sliedrecht bestaat uit twee gecontaineriseerde power converters met elk een nominaal vermogen van 3750 kW en 1500 kWh aan batterijen”, legt Arend van der Velde, Hoofd Technologie bij Bakker Sliedrecht, uit. “Met dit systeem worden de belangrijkste functies voor optimale prestatie door het door Bakker Sliedrecht ontwikkelde Power Plant Optimizer besturingssysteem geleverd.”

De Spinning Reserve functie stelt het schip in staat om veilig te opereren met minder dieselgeneratoren met een hogere uitnutting. Wanneer de Peak Shaving functie actief is, schakelen de beschikbare dieselgeneratoren naar een optimaal bereik en zullen de extra dieselgeneratorsets tussentijds minder ingezet hoeven te worden. Met Ramp Rate Control worden de beschikbare generatoren door de batterijen ondersteund bij sterke schommelingen in de belasting, waardoor de stroomvoorziening en de stabiliteit van het elektriciteitsnet worden verbeterd en de slijtage wordt verminderd. Op basis van het operationele profiel van het schip wordt een besparing van naar schatting 5.000 ton CO2-uitstoot verwacht.

Nauwe samenwerking
De ‘Seven Arctic’ is een heavy construction / flex-lay schip met een totaal geïnstalleerd vermogen van 27 MW en DP3 classificatie. Het schip is geschikt voor wereldwijde operaties in waterdieptes tot 3.000 meter. “Het energieopslagsysteem is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Subsea7 om tegemoet te komen aan hun ambitie om de vloot te verduurzamen”, zegt Andy Waterstreet, projectdirecteur bij Bakker Sliedrecht. “Voordat het systeem aan boord wordt geïmplementeerd, zal een uitgebreid functie- en systeemtest in onze werkplaats worden uitgevoerd. Dit zal bijdragen aan een kortere doorlooptijd voor de implementatie en inbedrijfstelling aan boord”.

“Bakker Sliedrecht is de belangrijkste elektrische systeemintegrator geweest op een aantal van onze gespecialiseerde Dynamic Positioning (DP) schepen, die in de afgelopen 15 jaar zijn gebouwd en zij hebben ook voortdurend operationele ondersteuning geboden aan het DP en de elektrische systemen. We zijn verheugd om onze relatie met Bakker voort te zetten met de toekenning van dit contract om Seven Arctic te hybridiseren. Dit is een belangrijke mijlpaal in ons duurzaamheidsprogramma om onze C02-uitstoot te verminderen”, aldus Stuart Smith, Vice President Asset Development bij Subsea7.

Zeer autonoom en eenvoudige integratie
“In lijn met de kracht van Bakker Sliedrecht als onafhankelijke systeemintegrator kan het Energy Storage Systeem werken met elk type batterij of opslag”, stelt Bas Oskam, Director Sales bij Bakker Sliedrecht. “Bovendien is het besturingssysteem ontworpen met het oog op maximale autonomie, waardoor integratie met verschillende bestaande stroom- en scheepsmanagementsystemen aan boord mogelijk is. Dit maakt het systeem zeer geschikt om toe te passen op bestaande schepen.”