Rohán met twee collega’s van het developersteam van Shipbuilder

Geen sector zo veelzijdig als de maritieme. Dat blijkt ook weer uit het stageverhaal van Rohán Phaff, student aan het Vlissingse kennisinstituut HZ University of Applied Sciences. Hij vond zijn stageplaats bij Shipbuilder in Oudenbosch.

Shipbuilder is een maritiem softwarebedrijf en had een plaatsje vrij voor een jong talent om mee te lopen in het softwareontwikkelingsteam. In die richting had Rohán niet eerder gedacht, maar de eerste kennismaking beviel hem goed. ,,Het eerste gesprek met de eigenaar van Shipbuilder, Geert Schouten, was heel goed en interessant. Er was direct een klik. Een tweede gesprek met het ontwikkelteam was ook super.’’

Hij mocht in Oudenbosch direct aan de slag met uitdagende opdrachten. ,,Ik ben begonnen als gebruikerstester. Ik controleerde de software op mogelijke fouten en zocht naar verbeterpunten. Daarna mocht ik gaan meedraaien in de configuratie van de software, dus coderen. Daar heb ik veel van geleerd. Voor mijn stageopdracht moest ik een portfolio maken met een overzicht van mijn werkzaamheden. Een goed verslag van je werk is juist ook heel belangrijk voor het team, zodat iedereen kan zien waar je als ontwikkelaar mee bezig bent. Ik kon dus mijn opdracht direct ook in de praktijk ervaren.’’

Zijn stageopdracht luidde: maak een overzichtelijke interface om grotere sets data te analyseren. Daarom maakte hij twee prototypen: ,,Voor het eerste prototype maakte ik gebruik van een draaitabel. Dat is een vrij standaard benadering van het overzichtelijk maken van grote sets data. Toen vroeg Geert of ik al eens aan kunstmatige intelligentie (AI) had gedacht. Nou, eigenlijk niet. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat Open AI allerlei codes aanbieden om te implementeren in de eigen software-omgeving. Ik was al snel in staat om met AI eenvoudig gegevens uit pdf-bestanden te zetten in overzichtelijke dashboards. Eigenlijk ben ik een AI-podium. Ik vond het idee van AI zo gaaf, dat ik er ook mee aan de slag ben gegaan met mijn eigen game.’’
Als je aan Rohán vraagt wat hij heeft ontwikkeld bij Shipbuilder, heeft hij direct een antwoord paraat: ,,Ik ben snel afgeleid om te denken in oplossingen. Dan kun je stranden in allerlei nieuwe uitdagingen. Tijdens mijn begeleiding heb ik geleerd om eerst het probleem goed te snappen, voordat ik in de oplossing duik. Ook is communicatie heel belangrijk, zodat iedereen weet waar je mee bezig bent. Zo maak je een team absoluut beter.’’