Datawerf, een digitaliseringsprogramma ondersteund door Digitalzh (de Zuid-Hollandse European Digital Innovation Hub) en speciaal ontworpen voor maritieme ondernemers, heeft de eerste opdracht van het nieuwe seizoen succesvol afgerond voor en met Windeck Shipfloors. De scheepsvloerenspecialist kreeg zes weken lang twee experts over de vloer om de online marketingstrategie en -content voor zijn online webshop naar het volgende niveau te brengen. De kosten komen 66% voor rekening van Datawerf, dat ook andere maritieme ondernemers stimuleert gebruik te maken van het programma.

Datawerf: maritieme digitalisering en subsidie
Datawerf richt zich specifiek op de maritieme en de maak-industrie en wil ondernemers helpen met het benutten van data en digitalisering, om oplossingen te bieden voor vragen over personeelsbehoud, stabiele inkomstenstromen en sturing op performance. Dat is waar Windeck Shipfloors al een jaar mee bezig was. Dominique Nieuwpoort, Digitaal verbinder Maritiem & Haven bij Digitalzh: “Het programma paste perfect bij de ambities van Windeck Shipfloors. Wij zijn op een missie om vooral maritieme mkb-bedrijven te helpen met een succesvolle digitale transformatie. Dat doen we door ze te ondersteunen bij het ontwikkelen en implementeren van digitale innovaties, en dan kijken we naar alle aspecten – niet alleen de techniek, maar ook strategie, marketing en de organisatie – én met een budget om hun plannen te helpen realiseren. Ondernemers krijgen zes weken lang, twee dagen per week ondersteuning van geselecteerde experts voor een vast bedrag; twee derde daarvan krijgt het bedrijf van ons terug.”

Windeck Shipfloors
Dominique: “Om de webshop van Windeck Shipfloors – de enige in deze nichemarkt – naar het volgende niveau te tillen, selecteerden we twee experts: Jan-Hein Reeringh van The Maritime Marketeer en zijn strategische partner Mariëlle Meijwes van Threequarters.”

Danny Voerman, oprichter en Managing Director van Windeck Shipfloors (en zusterbedrijf Prolance Marine Flooring): “Op een ondernemersdag van Gemeente Schiedam kwam ik in contact met Chiel Verbrugge, Coördinator Programma Havens. Hij attendeerde ons op Datawerf. Al in het eerste gesprek met Dominique raakte ik ervan overtuigd dat dit, zowel met betrekking tot inhoud en proces, als wat betreft de investering, een nuttig traject voor ons zou kunnen zijn. En dat is ook gebleken. Tijdens de lockdowns werden we geconfronteerd met veranderende internationale prijsverschillen en de efficiëntie in het salesproces. Personeelsgebrek speelde sowieso al een rol. Daarnaast zagen we concreet kansen om onze vloeren bij sommige klanten alleen te leveren, niet ook te installeren. Hierdoor ontstond het idee om een webshop te starten.”

Subsidie
Danny: “Het feit dat dit een gesubsidieerd traject is, maakte het voor ons mogelijk deze stap te nemen. Je weet als mkb’er vaak niet waar je terecht kunt of waar bepaalde subsidies precies voor zijn bedoeld. Wij waren dus erg blij dat Chiel en Dominique met een helder verhaal kwamen en dat we het grootste deel van de investering terugkregen.”

Collega Nery Moreira Garcia, Sales Manager bij zowel Windeck Shipfloors als Prolance Marine Flooring, vult aan: “Om klanten beter en sneller te bedienen met het bestellen van scheepsvloeren en alles wat daar aan hulp- en onderhoudsmaterialen bij hoort, hebben we een webshop gebouwd. Daarin kunnen klanten makkelijk en snel vloeren en onderdelen bestellen. Aan onze zijde zorgt dit voor een efficiency slag in het salesproces, omdat klanten sneller tot een deal komen. De webshop zit technisch goed in elkaar, maar kan in de praktijk nog meer gebruikt worden. De vraag naar producten is er, alleen moet de doelgroep nog wennen aan de manier van bestellen die wij voor ogen hebben. De marketingspecialisten die Datawerf aan ons voorstelde hebben ons op weg geholpen, zowel op strategisch niveau als met praktische tips en tools, zoals social prospecting.”

Danny: “We hebben nu een plan waar alles in zit. Prioriteiten, kanalen, media, acties etc.; een strategie die alle fases van de customer journey beslaat en die we nu zelf weer verder oppakken met ons marketingbureau en webbouwer. Met The Maritime Marketeer hebben we experts aan tafel gekregen die daadwerkelijk weten waar ze over praten qua inhoud en ook strategisch sterk zijn. Het is prettig om met mensen te schakelen die kennis hebben van de markt waar je zelf in zit. In de maritieme sector is dat vaak een probleem, maar met de experts van Datawerf niet. De ontbrekende kennis pikten ze snel van ons op en door onze klanten te interviewen kregen we zelf ook nog eens interessante extra inzichten die we nu in ons commerciële proces doorvoeren.”

Het Datawerf programma staat open voor maritieme mkb-bedrijven en heeft momenteel nog ruimte om meer bedrijven te helpen. Dominique: “Zit je met een digitaal vraagstuk, of het nu technisch of commercieel is, dan heeft Datawerf de mensen en middelen om je probleem op te lossen. Datawerf staat klaar om maritieme bedrijven te helpen deze transformatie te maken.”