Net ten zuiden van Urk komt buitendijks een haven voor maritieme dienstverlening; rechts op de illustratie komt Port of Urk te liggen. Foto: Provincie Flevoland

Maritieme dienstverleners in Urk hebben al jaren behoefte aan meer ruimte. Binnenkort gaat de bouw van start van de Maritieme Servicehaven Noord Flevoland. Dat biedt de broodnodige ruimte voor reparatie en onderhoud aan schepen.

• Jan van den Berg

De wens was er al lang evenals de weg ernaartoe: de Maritieme Servicehaven Noord Flevoland (MSNF). Deze nieuwe haven moet voorzien in de behoefte aan ruimte voor de uitbreiding van de scheepsbouw in Urk. Binnen de grenzen van deze plaats zelf is die ruimte niet meer te vinden. Vandaar dat het plan werd ontwikkeld om net ten zuiden van Urk een nieuwe haven aan te leggen langs de kust van het IJsselmeer.
Na diverse bezwaarprocedures verwierp de Raad van State vier jaar geleden de vergunning van de Provincie Flevoland voor de haven. Na een nieuwe ecologische onderbouwing van het plan gaf de Raad in september vorig jaar alsnog het groene licht. De haven mag er komen. Wel moest het bunkerstation uit het oorspronkelijke plan worden geschrapt.
Er blijft echter voldoende over. Aan de IJsselmeerzijde van de dijk wordt een stuk land van zo’n 1000 meter lengte en 100 meter breedte evenwijdig aan de dijk aangelegd. Dit gedeelte wordt beschermd door twee golfbrekers, namelijk een evenwijdig aan de dijk en een die aan de noordzijde van de nieuwe haven loodrecht het IJsselmeer in steekt.

‘MSNF moet voorzien in meer ruimte voor scheepsbouw in Urk’

Offshore
De haven is vooral ten behoeve van het werken aan schepen bedoeld. Een scheepswerf komt er niet, maar er is wel ruimte om schepen af te bouwen, zoals nu al gebeurt in Urk. Verder kan er onderhoud aan schepen worden gepleegd. Dan kunnen we denken aan koopvaardij-, binnenvaart- en vissersschepen, maar ook aan pleziervaartuigen. Sectoren die ook van de haven gaan profiteren zijn de jachtbouw en de offshore.
Dat laatste zal niet de offshore op de Noordzee zijn, want daarvoor lenen havens als Den Helder en IJmuiden zich beter. Het IJsselmeer is echter ook een locatie voor offshore wind. Langs de Afsluitdijk ligt Windpark Fryslân met 89 windturbines van 4,3 megawatt. Langs de Noordoostpolderdijk zijn 24 nieuwe windturbines van 6 megawatt gebouwd. Het onderhoud hiervan kan vanuit Urk gedaan worden.
Wat de zeescheepvaart betreft, is het van belang dat er in 2028 een grotere sluis in Kornwerderzand komt. Daardoor kunnen bedrijven in Urk werken aan grotere (zee)schepen dan nu het geval is. Dit zal voor bijvoorbeeld de afbouwsector een belangrijke impuls kunnen vormen.


Mede dankzij de nieuw te bouwen grote sluis in Kornwerderzand kunnen grotere schepen straks Flevoport aandoen. Foto: Hartman Marine

Port of Urk
De MSNF en de aanleg ervan zijn nauw verbonden met andere projecten. Zo is er de noodzaak om de IJsselmeerdijk in de Oostelijke Flevopolder te versterken. Aangezien de nieuwe haven langs deze dijk ligt, kunnen de aanleg hiervan en de dijkversterking hand in hand gaan.
Aan de landzijde van de dijk ontwikkelen de gemeente Urk en de Provincie Flevoland het project Port of Urk. Dit bedrijventerrein zal uiteindelijk zo’n 100 hectare omvatten. Het zal onder andere plaats bieden aan bedrijven die vis verwerken en vervoeren. Want hoewel de visserij als zodanig in Urk (en de rest van Nederland) in betekenis steeds verder afneemt, is Urk nog steeds een belangrijk centrum voor de verwerking van vis en de logistieke diensten die hiermee samenhangen. Port of Urk zal daarnaast gebouwen voor de opslag en distributie van vis en kantoren gaan huisvesten.

Formeel staat Port of Urk los van de MSNF, maar feitelijk grenzen beide terreinen aan elkaar. Dat bedrijven in de haven en op het bedrijventerrein veel met elkaar te maken zullen hebben, ligt dan ook in de lijn der verwachting.