Tom Snoek en Dick van den Hout bij de schroef Anastacia.

Geen scheepsschroef is hetzelfde. Dat klinkt wellicht als een open deur, maar bij AMW-Marine is een unieke schroef de standaard bij de start van ieder nieuw ontwerpproces. De ontwerpers werken bij AMW-Marine met alle vrijheid om de schroef helemaal op maat te maken voor het schip. Met dus optimaal resultaat voor kwaliteit, comfort en rendement.

Matthijs Daniels

Een korte blik terug in de tijd van het 55 jaar jonge AMW-Marine, dat al sinds 1995 zijn eigen merk schroeven levert, door Dick van den Hout en Tom Snoek. In het verleden importeerde AMW-Marine Ostermann-schroeven, een goed bekende fabrikant uit Keulen. ,,Toen Ostermann ophield te bestaan heeft AMW de ontwerper van die schroeven in dienst genomen’’, vertelt Van den Hout. ,,Daardoor konden wij de filosofie van custom made scheepsschroeven voortzetten.’’

,,Onze ontwerpen worden niet belemmerd door de commercie’’, vervolgen Van den Hout en Snoek. ,,De wensen van de eigenaar van het schip brengen we in kaart en aan de hand daarvan wordt het ontwerp op maat gemaakt, met een weloverwogen keuze voor het aantal bladen, spoedverdeling en profiel. Dit wordt gedaan aan de hand van CFD-software, die het achterschip inscant. Wij maken al ruim achttien jaar gebruik van deze software, daar waren we vroeg bij dus.’’
,,Doordat we niet putten uit een vaste productrange, maar een schip iedere keer weer vanaf nul opnieuw bekijken, kunnen we voor onze ontwerpen out-of-the-box denken. Zo hebben we onlangs een drie-bladschroef ontworpen voor een zeeschip. Dat zie je niet zo vaak, maar de feedback is zeer positief. Hierdoor zijn er als opvolging nog achttien besteld.’’

Onze ontwerpen worden niet belemmerd door de commercie

Vaste gieterijen
De scheepsschroeven van AMW-Marine staan bekend om het robuuste ontwerp waarbij de bladen dikker zijn en de naven langer. Daarbij heeft de AMW-Marine schroef een optimale spoedverdeling over de diameter van de schroef. Alles om het rendement en comfort op het hoogste niveau te krijgen. Door het solide design kunnen de bladen bovendien tegen een stootje, wat uiteraard een positieve invloed heeft op de toekomstige onderhoudskosten.

Het ontwerp van de schroeven gebeurt in eigen huis in Rotterdam en bij het productieproces blijft AMW vervolgens nauw betrokken. Tom Snoek: ,,We werken daarvoor samen met meerdere gieterijen. Die zijn al ruim twintig jaar vaste partners van ons. We weten dat zij garant staan voor de kwaliteit die bij onze unieke ontwerpen aansluit.’’

AMW-Marine ontwerp schroeven voor nieuwbouwschepen, maar ook voor re-fits. ,,Wij worden vaak betrokken bij reparatie- en onderhoudswerkzaamheden als er sprake is van geluidshinder of trillingsproblemen. Die zijn vaak te verhelpen met een nieuwe schroef die beter aansluit bij de eigenschappen van het schip. Veelal schuiven wij al vroeg in het proces aan. Des te meer we over het schip we weten, des te beter de schroef.’’


MTS Volharding I

De binnenvaart is van oudsher de voornaamste afzetmarkt geweest, maar ook voor coasters ontwerpt AMW-Marine met grote regelmaat vaste schroeven voor elektrische aandrijvingen. ,,We leveren daarvoor de complete drive line’’, vertelt Dick van den Hout, ,,inclusief onder andere tandwielkast, schroefas, lagers en afdichtingen.’’

Een zeer specifieke toepassing van de AMW-scheepsschroeven zien we ten slotte terug in de passagiersvaart. AMW-Marine is de enige producent van zes- of zeven-bladschroeven voor de contra-roterende Z-drives onder cruiseschepen, waarmee het grote winst weet te behalen in reductie van geluid en meer comfort.

Veel meer informatie over de scheepsschroeven van AMW-Marine is te vinden op www.amw.nl. Wilt u meer informatie over een nieuwe schroef:
neem contact op met propeller@amw.nl
of 078-6810100.