Foto: Ellen Lengkeek.

De drukte op de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam vraagt om meer regie en professionalisering. Zeeschepen, binnenvaartschepen, passagiersschepen, pleziervaart en watertaxi’s varen nu kriskras door elkaar. Dat concludeert althans de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Ellen Lengkeek

De Onderzoeksraad komt met dit ‘nieuws’ naar buiten naar aanleiding van een onderzoek naar een aanvaring tussen een rondvaartboot van Spido en een watertaxi bij de Erasmusbrug.
Op 21 juli 2022 rond 13.00 uur kwamen de havenrondvaartboot Marco Polo en de snelle watertaxi MSTX 21 met elkaar in aanvaring. De schipper en vijf passagiers van de watertaxi kwamen onder de omgeslagen watertaxi in een luchtbel terecht. Na 9 minuten konden zij dankzij de hulp van een andere watertaxi via de achterzijde uit de watertaxi komen. Kort hierna zonk de watertaxi. Een van de passagiers liep daarbij botbreuken op. Het was voor passagiers en bemanning een traumatische ervaring. De watertaxi ging verloren; de Marco Polo had lichte materiële schade.
‘Veilig personenvervoer over het water kan alleen als alle schippers zich bewust zijn van hun vaargedrag, als de vaarweg duidelijker ingericht is en als iedereen zich aan de regels houdt’, schrijft de raad.

‘Meer training’
De Onderzoeksraad ‘beveelt’ Watertaxi Rotterdam aan om consequent aandacht te geven aan het vaargedrag van de schippers en het naleven van regels. ‘Schippers moeten meer training krijgen en minder afgeleid worden. Verder beveelt de Onderzoeksraad aan om de Nieuwe Maas minder complex in te richten. Hiervoor zijn de Havenmeester Rotterdam en de gemeente Rotterdam aan zet, samen met gebruikers als Watertaxi Rotterdam, Koninklijke Spido en Waterbus. Ook moet er een duidelijker wettelijk kader komen om het naleven van regels te handhaven, bijvoorbeeld over wie waar en met welke snelheid mag varen’.
De raad haalt er ook minister Harbers bij en stelt dat deze moet zorgen voor duidelijke wet- en regelgeving voor veiligheid op de vaarwegen. ‘Op dit moment zijn er te weinig eisen waaraan deze kleine snelle motorboten moeten voldoen’, aldus de Onderzoeksraad.


Het ongeluk met de watertaxi in de zomer van 2022 liep gelukkig goed af.

Niet mee eens
Op social media zetten binnenvaartondernemers vraagtekens bij de bevindingen van de Onderzoeksraad. ‘Er zijn honderdduizenden bewegingen van die taxi’s per jaar en een keer gaat het mis!’. ‘Het lijkt me volstrekt logisch dat ze niet altijd oversteken, maar vaak bakboordzijde van het vaarwater aanhouden en dan stuurboord-stuurboord passeren met tegenvaart’.
De havenmeester van Rotterdam heeft al eerder te kennen gegeven oog te hebben voor dit drukke stuk van de Maas. De drukte geldt met name op het stuk Maas tussen de Erasmusbrug en de Mullerpier waar ook rondvaartboten van Spido, taxiboten, waterboten van de Aqualiner, snelle rib’s plus beroepsbinnenvaart bij elkaar komen. Dan nog is het aantal ongelukken betrekkelijk gering, vergeleken met het aantal scheepvaartbewegingen. Dat dankt de havenmeester ook aan het kundig varen van de beroepsgroep, zo liet hij eerder weten.